Vyhledávání

Komunikace mezi automobily a semafory snižuje emise

Audi travolution: úsporná jízda po městě
• Komunikace mezi automobily a semafory snižuje emise
• Audi představuje další vývojové stádium projektu travolution
• Testovací jízdy probíhají v Ingolstadtu


Náskok díky technice – tento slogan znamená také uvádět do provozu vysoce hospodárné automobily. Vývojáři značky Audi přitom pojímají řešení obtížného problému celostně a zaměřují se proto na optimalizaci funkce celého komplexního systému zvaného silniční doprava. V rámci projektu travolution navrhli koncepci dialogu mezi automobily a semafory, čímž dosáhli zkrácení prostojů čekáním na zelenou a omezili počet fází, v nichž řidič musí akcelerovat. Tato na první pohled nijak zvlášť významná změna přinesla výrazné snížení spotřeby paliva. Profesionálové z oboru plánování dopravy již absolvovali v Ingolstadtu první demonstrační jízdy.

Přínos projektu travolution byl okamžitě obrovský. Již první fáze projektu přinesla v roce 2006 snížení spotřeby paliva o 17 % díky kratšímu stání na semaforech. Přepočteno na celý rok to znamená úsporu cca 700 000 litrů benzinu. Tento úspěch je založen na novém adaptivním výpočtovém algoritmu, jímž jsou řízeny semafory v Ingolstadtu. Zmíněný algoritmus vznikl v rámci spolupráce automobilky Audi s vysokými školami a dalšími partnery.

Technický pokrok v projektu travolution umožnil nyní značce Audi zavést funkci přímé komunikace mezi semafory a vozidly, která probíhá prostřednictvím standardů pro bezdrátové komunikační sítě Wireless LAN a UMTS. V současnosti jezdí po městě na Dunaji v reálném silničním provozu 15 testovacích vozidel komunikujících s 25 semafory vybavenými touto technikou.

Semafory vysílají data, která se v graficky zpracované podobě objevují na displeji informačního systému řidiče. Řidič tak získává informace například o tom, jakou rychlost musí udržovat, aby na dalších semaforech projel plynule na zelenou. Regulaci rychlosti pro udržení plynulého provozu může řidič pohodlně přenechat řídicí jednotce adaptivního tempomatu ACC.

Svítí-li na semaforu červená, informuje palubní počítač čekajícího řidiče, za jak dlouho se na semaforu objeví zelená. Pokud řidič přijíždí k oranžově nebo červeně svítícímu semaforu, je o této skutečnosti informován optickým a akustickým signálem, případně krátkým brzdovým impulzem.

Propojení automobilu s dopravní infrastrukturou zkracuje řidiči prostoje vznikající čekáním na semaforech a eliminací každého zastavení na semaforech a následné akcelerace klesá spotřeba o 0,02 litru. V tom spočívá velký potenciál. Plošným zavedením této nové techniky v celém Německu by bylo možné zabránit cca 2 milionům tun emisí CO2 ročně. To by odpovídalo snížení emisí CO2 způsobovaných motorovými vozidly v městském provozu o cca 15 %.

Systém travolution navíc nabízí možnost elektronického placení za palivo a parkování. Vůz v tomto případě komunikuje s příslušnými stacionárními přístroji na čerpacích stanicích a na parkovištích. Poplatek je po potvrzení prostřednictvím multimediálního rozhraní MMI odečten od zůstatku na kreditní nebo zákaznické kartě.




Společnost AUDI AG prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu