Vyhledávání

Konference AUTOSALON PETROL 2009 : Směsné motorové nafty se firmy nemusejí bát

Směsné motorové nafty se firmy nemusejí bát

Obavy výrobců vozidel i motoristů ze směsné motorové nafty s třicetiprocentním obsahem bionafty (SMN 30) jsou neopodstatněné. Zjistil to projekt provozního ověření, jehož první výsledky na konferenci AUTOSALON PETROL 2009 prezentovali realizátoři ze společností Preol Lovosice a. s., Agrotec a. s. a Ústavu paliv a maziv Praha.

První fáze projektu náhrady motorové nafty palivem SMN 30 proběhla v období srpen 2008 až březen 2009, kdy patnáct sledovaných nákladních vozidel najezdilo přes 500 tisíc kilometrů. Z firemních flotil dvou podniků byly záměrně vybrány vozy různého stáří i výkonu, které se využívají jak v dálkovém, tak v převážně městském provozu, a dlouhý časový úsek umožnil ověření vlivů nového paliva v letním i v zimním režimu. Z prezentace vyplynulo, že sedmiměsíční provoz byl bezproblémový jak u malotonážních vozidel, tak u těžkých tahačů. Testy Ústavu paliv a maziv nezjistily žádný vliv na opotřebení motoru ani na zanášení vstřikovacích trysek a zaznamenaly jen minimální chemické změny u motorového oleje. Odborníci proto doporučují zkrátit výměnné intervaly motorového oleje, ale shodli se, že SMN 30 je pro užitkové vozy vhodným palivem.

Problémy s průnikem biosložky do olejové náplně, i když bez většího rizika, byly v testech zaznamenány pouze u starších vozů splňujících maximálně emisní normu EURO 2. Vozy s EURO 3 obstály výborně, takže je paradoxní, že největší výhrady proti použití směsné motorové nafty dnes mají výrobci moderních vozů splňujících emisní normy EURO 4 a EURO 5. Hlavní překážkou zvýšení odběrů SMN 30 však zůstává převládající názor motoristické veřejnosti, že jde o kvalitativně méněcenné palivo. Ten se zakódoval v minulosti, kdy výroba biosložky nebyla tak přísně sledována a kvalita paliva značně kolísala.

Přínosy využití SMN 30 jsou jak v ekologii (u metylesteru řepkového oleje MĚŘO z Lovosic byla metodikou výpočtu dle legislativy EU potvrzena 43,33% úspora emisí CO2 proti fosilní naftě), tak především v ekonomice provozu. Díky daňovému zvýhodnění zájem o SMN 30 po několika letech útlumu opět roste. Od ledna 2009 se toto palivo vrátilo do veřejných čerpacích stanic, běžně dostupné je například v síti Benzina.

Paliva s biosložkou kvalitativně obstála 

Dosavadní zkušeností s přídavkem bionafty do motorové nafty a bioetanolu do benzínu vyvrátily obavy odborníků, kteří se zavedení této ekologické legislativy bránili s poukazem na rizika pro spolehlivost provozu vozidel. Vyplynulo to z jednání odborné konference AUTOSALON PETROL 2009.

Tradiční setkání na téma „Moderní motorová paliva a maziva pro motorová vozidla“ na veletrhu uspořádala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Úvodní příspěvek generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila shrnul současnou situaci na českém trhu a dosavadní zkušenosti s nízko koncentrovanými palivovými směsmi, jejichž užití nařizuje současná legislativa.

Majitelé vozů s dieselovými motory od září 2007 chtě nechtě lijí do nádrží i bionaftu, a to až v pětiprocentním podílu. Zejména výrobci vozů s moderními vznětovými motory v této souvislosti předem varovali před možnými negativními dopady na spolehlivost, poruchovost i údržbu. Zkušenosti potvrdily nižší oxidační a termickou stabilitu směsi nafty a bionafty a vyšší pěnivost, zjištění však nejsou nijak alarmující. V zimním období hrozí dřívější ucpání palivových filtrů, proto se do arktické nafty tř. 2, která se používá při extrémních mrazech, bionafta vůbec nepřidává. S ohledem na nižší trvanlivost ČAPPO doporučuje spotřebovat naftu s přídavkem biosložky do tří měsíců. První náplň nádrže od výrobce by podle expertů neměla obsahovat žádnou biosložku a pozor by si měli dát i sváteční řidiči, protože dlouhé skladování této nafty ve vstřikovačích autu rozhodně neprospívá.

Přídavku biosložky neunikli ani majitelé vozů se zážehovými motory, které ekologická legislativa dostihla v únoru 2008. Přídavek bioetanolu do benzínu znamená potenciální riziko při nedodržení kvalitativních parametrů, proto by se motoristé měli vyhýbat čerpacím stanicím s nepřiměřeně levnou nabídkou. Žádné zásadní problémy však zaznamenány nebyly. Také majitelům vozů se zážehovými motory ČAPPO radí spotřebovat natankovaný benzín s obsahem bioetanolu do tří měsíců.

O tom, že se vysokou kvalitu v České republice tankovaných pohonných hmot podařilo udržet i za nových legislativních podmínek, svědčí monitoring České obchodní inspekce, která v roce 2008 zachytila jen 0,9 % vzorků nevyhovujících jakostním normám. Podle ČAPPO je to propracovaným systémem kontrol a také zásluhou čerpacích stanic, které s ohledem na přítomnost biosložek prodávají nadstandardně aditivované pohonné hmoty (přidávají se detergenty, antikorodanty, mazivostní přísady, protipěnivostní přísady apod.). Vliv na výkon motoru a spolehlivost provozu tak byl minimální až nepozorovatelný.

Na druhé straně všichni, kdo tankují motorovou naftu nebo benzín BA 95, změnu legislativy pocítili ve svých peněženkách. Nižší výhřevnost a tím zvýšená spotřeba paliva se projevila zejména u zážehových motorů. Zároveň se do celkové ceny promítla vyšší cena biosložky. Cenové hledisko tak oživilo zájem o směsnou motorovou naftu s třicetiprocentním podílem bionafty, která zákazníky oslovuje díky daňovému zvýhodnění. Její prodej byl zahájen v lednu 2009.

BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu