Vyhledávání

Málo nahuštěné pneumatiky zbytečně zatěžují životní prostředí. Každý třetí ......

Málo nahuštěné pneumatiky zbytečně zatěžují životní prostředí

Nové výsledky bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš” ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem.
Každý třetí motorista v Evropské unii běžně jezdí na podhuštěných pneumatikách (s tlakem nejméně o 0,5 baru nižším, než je hodnota doporučená výrobcem) nebo na pneumatikách s nedostatečnou hloubkou dezénu (pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm) případně má na svém vozidle oba tyto nedostatky.

Každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik (0,75 baru a více pod doporučenou hodnotou). Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 29,6 milionu pneumatik a zbytečně se spotřebuje
3,9 miliardy litrů paliva za celkem 7,8 miliardy eur, což znamená zatížení životního prostředí 9,2 miliony tun CO2.

To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně společnosti Bridgestone „Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo ve 14 zemích EU zkontrolováno 31 178 osobních vozů.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.

Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost

 

PR

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozeném poklesu tlaku vzduchu v pneumatice, k němuž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.

Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.

Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky používání málo nahuštěných pneumatik pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu vozovky a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Na základě údajů z roku 2008 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že vozidla provozovaná s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebují 3,9 miliardy litrů paliva v ceně 5,1 miliardy eur. Za jeden rok! Na to samozřejmě doplatí i naše životní prostředí, neboť do atmosféry každý rok zbytečně vypustíme 9,2 milionu tun CO2. To odpovídá ročnímu zvýšení emisí o 3,45 g CO2/km u každého vozu provozovaného na evropských silnicích!

Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008

Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.

Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2009 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy.
Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na
27 členských států Evropské unie.

Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005, 2006 a 2007 bylo celkově zkontrolováno 4766 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,7 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 10,1 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 33,6 % kontrolovaných vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 4,2 % vozů


Klíčová fakta a údaje k celoevropské kampani « Přemýšlej, než vyjedeš »


1. Rozsah kampaně




2005

zkontrolováno 8 700 vozů
10 zemí

2006

zkontrolováno 20 300 vozů
19 zemí

2007

zkontrolováno 38 867 vozů
19 zemí
2008 zkontrolováno 31 178 vozů 14 zemí



2. Nejdůležitější výsledky z roku 2008




Tlak v pneumatikách



 26 % všech kontrolovaných pneumatik nebylo dostatečně nahuštěno (a 6 % z nich mělo kriticky nízké hodnoty tlaku)
 každý osmý motorista jezdí s vysokým rizikem poškození pneumatiky v důsledku jejího podhuštění.



Opotřebení v důsledku nízkého tlaku
+
hloubka dezénu pneumatiky



 6,3 % kontrolovaných pneumatik vykazovalo zkrácení životnosti o 38 % v důsledku podhuštění
 10,3 % kontrolovaných pneumatik mělo hloubku dezénu pod zákonem stanovenou nejnižší hranicí 1,6 mm.


Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami pro životní prostředí



 29,6 milionu pneumatik se vyhodí předčasně, což odpovídá zbytečným nákladům ve výši 2,7 miliardy eur za rok.
 18 – 26 % celkových jízdních odporů vozidla připadá na valivý odpor pneumatik.
 26 % kontrolovaných řidičů jezdí se zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku v pneumatikách
 kvůli podhuštěným pneumatikám se zbytečně utratí 5,1 miliardy eur za 3,9 miliardy litrů navíc spáleného paliva.
Znamená to také zvýšení emisí CO2 o 9,2 milionu tun.
 To odpovídá situaci, v níž by každý vůz provozovaný na evropských silnicích měl emise CO2 zvýšené o dalších 3,45 g/km!
 Celkové zvýšení nákladů zahrnující rychlejší opotřebení pneumatik a větší spotřebu paliva dosahuje částky 7,8 miliardy eur za rok.


PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu