Vyhledávání

MD: Na obzoru nové rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly

MD: Na obzoru nové rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly

Ministerstvo dopravy ve středu vládě předložilo návrh na změnu zákona o silničním provozu. Hlavní novinky se dotýkají nového rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly a zavedení opatření, které zamezí účelovému získávání řidičských průkazů cizinců. Resort dopravy tímto návrhem transponuje požadavky směrnice Evropského parlamentu.

Evropská směrnice 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006, ze které návrh Ministerstva dopravy vychází, přináší hned několik zásadních změn. Zamezuje například účelovému získávání řidičských průkazů cizinci na území České republiky. Nově definuje např. podmínky obvyklého bydliště nebo nařizuje akceptaci zákazu řízení uložených v zahraničí. předchozí směrnice umožňovala státu, do kterého držitel řidičského průkazu přesunul své obvyklé bydliště, aby na něj uplatňoval své vnitrostátní předpisy ohledně doby platnosti řidičského průkazu a lékařských prohlídek, i když řidičský průkaz nevydal.

Novela také zavádí pouze jeden vzor průkazů. Ve všech zemích EU již tak bude platný jen plastový model, papírové bude potřeba postupně vyměnit. Česká republika toto kritérium splní do 31. 12. 2013, kdy skončí poslední vlna povinných výměn.

Nově je řešena i zásada, že každý občan EU smí mít pouze jeden platný řidičský průkaz Jedná se o opatření, které má zabránit podvodům při vydávání řidičských průkazů. Směrnice totiž zakazuje vydat řidičský průkaz osobě, které byl předtím v jiném členském státě odejmut.

Tou asi nejviditelnější změnou pro řidiče jsou nové podmínky pro získání řidičského oprávnění skupiny A – motocykly. Novelizovaným zněním silničního zákona se Česká republika připojuje k názoru EU, že přístup k nejsilnějším motocyklům (nad 35 kw) by měli mít jen zkušenější řidiči. Právě věková kategorie 18-24 je totiž vysoce rizikovou z pohledu nehodovosti a úmrtí. Ministerstvo dopravy tak na pokyn Evropy zavádí omezení, díky kterému se nezkušený řidič již nedostane bez předchozí praxe k silné motorce dříve jak ve 24 letech. Pokud bude mít praxi se slabšími stroji, půjde to již v 20.

Evropská unie umožnila jednotlivým států upravit si věkové hranice podle národních zvyklostí s tím, že vydala pouze doporučující pokyny. Česká republika této možnosti využila.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:

- skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
- skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0.1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
- skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
- skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).

 

Tiskové oddělení Ministerstva dopravy ČR

VLÁDNÍ NÁVRH NOVELY ZÁKONA O SILNIČNÍM PROVOZUHLAVNÍ ZMĚNY V ŘIDIČSKÝCH OPRÁVNĚNÍCH

Vláda na své schůzi dne 2. března 2011 schválila návrh novely zákona o silničním provozu, kterým má být do českého práva zapracována směrnice Evropského parlamentu a rady 2006/126/ES o řidičských průkazech. Návrh novely nyní bude předložen k projednání parlamentu a podle předpokladů by nová právní úprava mohla nabýt účinnosti od 1. ledna 2012.

Návrh novely je značně rozsáhlý, neboť obsahuje více než 100 změn zákona o silničním provozu. Některé zásadní změny uvádíme v následujícím.

I. Vymezení skupin řidičského oprávnění

Návrh novely přináší mimo jiné nové vymezení skupin řidičského oprávnění, a to v návaznosti na směrnici 2006/126/ES. Podle návrhu mají být skupiny řidičských oprávnění (respektive v nové terminologii „skupiny vozidel“) vymezeny následovně:

(1) Do skupiny

a) AM jsou zařazena motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1
1. dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,
2. tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
3. čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,

b) A1 jsou zařazeny
1. lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,
2. tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW,

c) A2 (jde o nově zaváděnou skupinu) jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem,

d) A jsou zařazeny
1. motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj,
2. tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW,

e) B1 jsou zařazena čtyřkolová motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni a), jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží,

f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg,

g) C1 jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

h) C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených v písmeni g), jejichž největší povolené hmotnosti převyšuje 3 500 kg s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

i) D1 jsou zařazena motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8 metrů, s více než 8, ale nejvýše 16 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

j) D jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni i) s více než 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

k) B+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg,

l) C1+E jsou zařazeny jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg, složené
1. z vozidla uvedeného v písmeni g) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo
2. z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg,

m) C+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni h) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,

n) D1+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni i) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,

o) D+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni j) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.

(2) Do skupiny T jsou zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.

Důležité pro stávající držitele řidičského oprávnění je, že rozsah jejich řidičského oprávnění se novelou nijak nemění. Nové vymezení skupin řidičského oprávnění dopadne až na nové držitele.


II. Minimální věk

Návrh rovněž mění minimální věk pro získání některých skupin řidičského oprávnění; minimální věky mají být stanoveny následovně:

(1) Řidičské oprávnění lze udělit jen osobě, která dosáhla věku
a) 15 let, jedná-li se o skupinu AM,
b) 16 let, jedná-li se o skupinu A1,
c) 17 let, jedná-li se o skupinu B1 a T,
d) 18 let, jedná-li se o skupinu A2, B, B+E, C1 a C1+E,
e) 21 let, jedná-li se o skupinu C, C+E, D1, D1+E,
f) 24 let, jedná-li se o skupinu A, D a D+E.

(2) Řidičské oprávnění pro skupinu A lze udělit osobě,
a) která dosáhla věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová motorová vozidla, nebo
b) která dosáhla věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.

(3) Osobě uvedené v odstavci 1 písm. a), b) a c) lze řidičské oprávnění k řízení motorových vozidel udělit jen s písemným souhlasem jejího zákonného zástupce.

(4) Ministerstvo udělí u řidičského oprávnění pro skupiny A a A1 výjimku z podmínky věku pro osobu, která je držitelem licence motoristického sportovce, na základě její písemné žádosti, popřípadě písemné žádosti jejího zákonného zástupce. Udělená výjimka platí pouze pro jízdu při sportovní soutěži.

(5) Řidičské oprávnění pro skupinu C lze udělit osobě, která dosáhla věku 18 let, a pro skupinu D osobě, která dosáhla věku 21 let. Toto řidičské oprávnění omezí obecní úřad obce s rozšířenou působností do dosažení věku uvedeného v odstavci 1 písm. e) a g) pouze k řízení vozidel
a) Ministerstva vnitra používaných Policií České republiky,
b) Vězeňské služby České republiky,
c) ozbrojených sil České republiky,
d) obecní nebo městské policie,
e) Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek požární ochrany,
f) celních orgánů,
g) při zkušební jízdě v souvislosti s jejich opravou nebo údržbou.

(6) Řidičské oprávnění pro skupiny C a C+E lze udělit osobě, která dosáhla věku 18 let, a pro skupiny D a D+E osobě, která dosáhla věku 21 let nebo 23 let. Toto řidičské oprávnění opravňuje do dosažení věku uvedeného v odst. 1 písm. e) a g) jeho držitele k řízení
a) v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu,
b) pokud je držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobil se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu,
1. v rozšířeném rozsahu, nebo
2. v základním rozsahu, jedná-li se o osobu, které bylo řidičské oprávnění pro skupinu D nebo D+E uděleno ve věku 23 let.



III. Rovnocennost řidičských oprávnění

Návrh také nově upravuje rovnocennost řidičských oprávnění, a to následovně:

(1) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu
a) A2 opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1,
b) A opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin A1 a A2,
c) B1 opravňuje také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A1
d) B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1,
e) C opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny C1,
f) D opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D1,
g) C + E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B + E a C1+E,
h) D + E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B + E a D1+E,
i) C1+E nebo D1+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny B+E,
j) C + E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D + E, pokud má držitel řidičské oprávnění skupiny D.

(2) Řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou skupiny T opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM.

(3) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A.

(4) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3.


IV. Platnost některých řidičských průkazů


Dosavadní desetiletá platnost nových řidičských průkazů dozná v některých případech změny, kterou si rovněž vyžádala směrnice 2006/126/ES. Po novele by nový řidičský průkaz vydaný měl mít platnost po dobu
a) 5 let ode dne jeho vydání, pokud osvědčuje řidičské oprávnění udělené pro skupiny C, C+E, C1, C1+E, D, D+E, D1, D1+E, nebo
b) 10 let ode dne jeho vydání v ostatních případech.

Změna se nemá dotknout platnosti již vydaných řidičských průkazů, která i nadále zůstane desetiletá.



Březen 2011

 

Fotogalerie

Motosalon Brno 2010 - motorky, detaily i kočičky objektivem M- Kopečka

Další fotografie 1 2 3 4 5 6 7 8

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu