Vyhledávání

Na výsledcích PSA za první pololetí roku 2009 se odráží dopad světové hospodářské krize

Pololetní výsledky 2009

Důležitá fakta

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti 826 mil. € v nepříznivé hospodářské situaci a obtížné situaci na trhu
• Pozitivní volné cash flow v objemu 467 mil. € díky výraznému snížení zásob
• Posílení hotovosti a prodloužení splatnosti dluhu
• Zredukovaný řídicí tým s novými cíli a jasnými prioritami

Na výsledcích skupiny PSA Peugeot Citroën za první pololetí roku 2009 se odráží dopad světové hospodářské krize na automobilový průmysl. Vykazují pokles obratu o 21,8 % a hospodářský výsledek z provozní činnosti v objemu - 826 mil. €. Propadem trhu byla nejvíc poznamenána automobilová divize a společnost Faurecia. Banka Banque PSA Finance prokázala dobrou výkonnost.

Na evropské země mělo kladný dopad vládní šrotovné, jež v prvním pololetí roku 2009 vedlo k poklesu o 14,2 %. Tato pobídková opatření se projevila zvýšením výroby v květnu a v červnu. Pozitivní trendy na trhu se ukázaly v Číně, kde trh za první pololetí vzrostl o 18,4 %, a v Brazílii, kde ve stejné době došlo k nárůstu o 4,1 %.


Zjednodušený výsledkový účet:

V milionech € 1. pol. 2008 1. pol. 2009
Příjmy 30 066 23 497
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 1 115 (826)
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu 3,7% -3,5%
Jednorázové provozní výnosy (a náklady) (86) (506)
Výsledek před zdaněním 1 029 (1 332)
Čistý zisk pro Peugeot S.A. 733 (962)
Čistý zisk na akcii (v eurech) 3,21 (4,24)
,
Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Philippe Varin tyto výsledky okomentoval takto:

„Výsledky Skupiny PSA Peugeot Citroën za 1. pololetí odrážejí dopad nepříznivých podmínek na evropském trhu, které jen částečně vyvážily plány na zlepšení výkonnosti a uvedení nových modelů na trh. Naší prioritou bylo zmírnit naše finanční omezení cestou posílení likvidity Skupiny.
Nový řídicí tým definoval pro Skupinu tři cíle: působit po celém světě, být o krok kupředu se svými výrobky a službami, a v provozní efektivitě se stát novým měřítkem. Akční plány odpovídající těmto cílům se právě připravují. Jsem přesvědčen, že odhodlání všech našich zaměstnanců společně s bezchybným provedením umožní tyto akční plány úspěšně zrealizovat.

Evropský automobilový trh by měl v roce 2009 poklesnout o přibližně 12 %. Za těchto podmínek očekáváme provozní ztrátu mezi 1 a 2 miliardami €. K oživení evropského trhu by mělo dojít koncem roku 2010.“


Konsolidované výsledky

• Obrat za první pololetí roku 2009 poklesl o 21,8 %, na 23 497 mil. €, oproti 30 066 mil. € v roce 2008.

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti za první pololetí roku 2009 je negativní, - 826 mil. €, oproti kladnému výsledku ve výši 1 115 mil. € za první pololetí roku 2008, před začátkem krize.
Zhroucení světových automobilových trhů se dotklo všech činností Skupiny a projevilo se zápornou provozní marží - 3,5 %, oproti + 3,7 % za stejné období roku 2008.

• Jednorázové provozní náklady dosáhly 506 mil. €, zatímco za první pololetí roku 2008 činily 86 mil. €.
294 milionů eur představují restrukturalizační náklady plynoucí především z prodloužení plánu na dobrovolný odchod ze zaměstnání, zahájeného v prosinci 2008, až do března 2010 a 217 milionů eur představuje znehodnocení aktiv v automobilové divizi.

• Finanční náklady činí 226 mil. €, oproti 70 mil. € za první pololetí roku 2008
Tento nárůst je způsoben vývojem finanční situace Skupiny, která byla poznamenána snížením výnosů finančních investic a úrokových mír u vyšších půjček a zvýšením nákladů na financování společnosti Faurecia.

• Daň z příjmu zaznamenala výnos 470 mil. €, oproti výdaji ve výši 293 mil. € za první pololetí předchozího účetního roku.
Daňový výnos vyplývá ze zaúčtování odložených daní souvisejících s provozní ztrátou Skupiny.

• Čistá ztráta Skupiny za první pololetí roku 2009 činí 962 mil. €.


Finanční situace

• Čistá finanční pozice průmyslových a obchodních aktivit je ke 30. červnu 2009 negativní a dosahuje 2 003 mil. €, ve srovnání s 2 906 mil. € k 31. prosinci 2008.
Toto zlepšení vyplývá z vytvoření pozitivního volného cash flow ve výši 467 mil. € a z přínosu hotovosti od třetích osob, jež upsaly akcie navyšující kapitál společnosti Faurecia, a ze složky vlastního jmění získaného z obligací přeměnitelných na akcie vydané v červnu ve výši 125 milionů €.
Pozitivního volného cash flow bylo dosaženo díky úsilí Skupiny na výrazné snížení zásob v prvním pololetí, jež mělo velký dopad na provozní kapitál. Úroveň zásob dosáhla normálního stavu. Snížení zásob společně s lehlým oživením výroby v průběhu druhého čtvrtletí umožnilo rovněž nahradit negativní dopad zkrácení platebních lhůt u dodavatelů na provozní kapitál. Investice a výdaje na výzkum a vývoj činily během tohoto období 1,7 miliardy eur.

• Došlo k posílení finanční struktury a rozvahy Skupiny.
V prvním pololetí roku 2009 byl výrazně posílen peněžní fond určený na průmyslové a obchodní aktivity. V prvním čtvrtletí byla Skupině poskytnuta vládní půjčka ve výši 3 miliardy € a půjčka od Evropské investiční banky ve výši 400 mil. €. Ve druhém čtvrtletí získala Skupina 575 mil. € díky emisi konvertibilních dluhopisů. V červenci Skupina vydala dluhopisy s pevnou sazbou ve výši 750 mil. €. Těmito emisemi se předem zajistilo krytí půjčky ve výši 1,5 miliard €, jejíž splatnost byla stanovena na rok 2011.

Vlastní jmění Skupiny činilo ke 20. červnu 2009 celkem 12 600 mil. €. Míra zadlužení Skupiny byla na konci prvního pololetí 15,9 %.


Výsledky jednotlivých divizí

Automobilová divize

V milionech € 1. pol. 2008 1. pol. 2009
Příjmy 23 258 18 658
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 633 (904)
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu 2,7% - 4,8%
Výsledek před zdaněním 575 (1 326)

• Příjmy automobilové divize v prvním pololetí roku 2009 poklesly o 19,8 % na 18 658 mil. €. Příjmy z prodeje nových vozů poklesl o 22,6 % ze 17 822 mil. € na 13 797 mil. €, což bylo způsobeno poklesem objemů prodejů o 20 %. Skupina si zachovala v prvním pololetí svůj podíl na evropském trhu ve výši 13,6 %. Skupina rovněž posílila své postavení v čele mezi prodejci lehkých užitkových vozů, kdy se její podíl na velmi slabém trhu zvýšil na 22 %.

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize byl v prvním pololetí roku 2009 záporný, ve výši - 904 mil. €, ve srovnání s kladným hospodářským výsledkem z provozní v roce 2008, který dosáhl 633 mil. €. V tomto výsledku se odráží především slabost trhů a objemů, které v tomto období výrazně poklesly. Snížení zásob způsobilo nárůst obchodních nákladů, které byly částečně vykompenzovány opatřeními na snížení zásob.

• Zásoby byly sníženy na 431 000 vozů oproti 628 000 na začátku roku 2009, což je pokles o 31 %. Toto výrazné snížení zásob mělo v prvním pololetí roku velmi pozitivní dopad na potřebu provozního kapitálu.

Faurecia

V milionech € 1. pol. 2008 1. pol. 2009
Příjmy 6 601 4 380
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 90 (187)
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu 1,4% - 4,3%
Výsledek před zdaněním (19) (361)

• Společnost Faurecia je díky snížení přímých výrobních nákladů, nákupních nákladů a fixních nákladů o 400 mil. € na dobré cestě splnit svůj roční cíl 600 mil. €.
• Výsledky společnosti Faurecia ukazují na výrazné zlepšení provozní marže, ke kterému došlo ve druhém čtvrtletí, což umožnilo vytvořit pozitivní cash flow a snížit zadlužení.
• Faurecia úspěšně navýšila své jmění o 455 mil. € a přijala opatření na zajištění svého financování.



GEFCO

V milionech € 1. pol. 2008 1. pol. 2009
Výsledky 1 904 1 395
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 79 7

• Na výsledky společnosti Gefco mělo vliv celosvětové zpomalení automobilového odvětví. Pozitivní dopad úsporného plánu „Force 10“ však společnosti umožnil zajistit si v prvním pololetí ziskovost.

Banque PSA Finance

V milionech € 1. pol. 2008 1. pol. 2009
Čisté bankovní příjmy 504 470
Výsledky 1 059 915
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 308 244

• Banque PSA Finance potvrzuje svou dobrou obchodní výkonnost, díky níž udržela své výsledky a zvýšila podíl na trhu na 27,8 % oproti 25,5 % v roce 2008.
• Náklady na riziko banky se zvýšily v porovnání s koncem roku 2008 jen okrajově (0,53 % průměrných neuhrazených pohledávek) a zůstává v bankovním obdobím příkladem k následování, a to díky přísné vyhodnocovací metodě a nekompromisnímu vymáhání nedoplatků.
• K 30. červnu má banka Banque PSA Finance výraznou úroveň likvidních prostředků, díky úspěchu řady opatření na refinancování, která byla přijata v prvním pololetí: dvě emise dluhopisů ve výši 1,5 miliard € a 700 mil. € od Evropské centrální banky jako refinancování sekuritizace ve Španělsku, po nichž následovala na začátku července půjčka od SFEF ve výši 420 mil. £ a nová sdružená úvěrová facilita ve výši 1,5 miliard €. .

Výhled na rok 2009

Skupina očekává, že v roce 2009 dojde k oslabení evropského automobilového trhu o 12 %, přičemž ve druhém pololetí dojde k poklesu o 7 % a začátek oživení lze očekávat na konci roku 2010. Podíl Skupiny na evropském trhu by měl ve druhém pololetí roku 2009 vlivem dynamiky uvádění nových modelů překročit 14 %.

Ve stále obtížném prostředí Skupina očekává provozní ztrátu mezi 1 a 2 miliardami € za celý rok a pozitivní volný cash flow za první pololetí by měl být více než vykompenzován ve druhém pololetí.


Kontakty:

Tiskové oddělení Kontakt pro investory
Hugues Dufour +33 (0) 1 40 66 53 81
hugues.dufour@mpsa.com
James Palmer +33 (0) 1 40 66 54 59
james.palmer@mpsa.com
Pierre-Olivier Salmon +33 (0) 1 40 66 49 94
pierreolivier.salmon@mpsa.com Jean-Hugues Duban +33 (0) 1 40 66 40 28
jeanhugues.duban@mpsa.com
Laurent Cicolella +33 (0) 1 40 66 52 04
laurent.cicolella@mpsa.com Yasmine Casvigny +33 (0) 1 40 66 57 45
yasmine.casvigny@mpsa.com

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu