Vyhledávání

Nejvýznamnější změny a úpravy silničního provozu: hlavní čtyři okruhy novinek

 HLAVNÍ ZMĚNY V PRÁVNÍ ÚPRAVĚ SILNIČNÍHO PROVOZU V ROCE 2008

V roce 2008 došlo v oblasti úpravy silničního provozu k celé řadě změn, z nichž některé budou účinné teprve od 1. ledna 2009. Pokud bychom se měli zaměřit pouze na ty nejvýznamnější z nich, pak bezesporu stojí za zmínku následující čtyři okruhy novinek.


Nová úprava zdokonalování odborné způsobilosti některých řidičů profesionálů

Dnem 1. dubna 2008 nabyla účinnosti nová úprava zdokonalování odborné způsobilosti řidičů profesionálů, a to v návaznosti na evropskou směrnici 2003/59/ES. Nová úprava sjednocuje povinná školení pro řidiče profesionály v rámci celé Evropské unie.Současně byl zaveden nový doklad s názvem „průkaz profesní způsobilosti řidiče“, kterým řidiči z povolání až na výjimky prokazují svou profesní způsobilost. Pro budoucí řidiče z povolání bylo zavedeno povinné vstupní školení v rozsahu 140 nebo 280 hodin (podle věku řidiče). Dále bylo zavedeno povinné pravidelné školení v rozsahu 35 hodin v průběhu pěti let, rozdělené do ročních sedmihodinových kurzů.

Zákon konkrétně stanovuje, že zdokonalování odborné způsobilosti se podrobují řidiči, kteří řídí motorové vozidlo, k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny C, C+E, D a D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 a D1+E nebo řidičské oprávnění uznávané jako rovnocenné, avšak současně obsahuje poměrně rozsáhlý okruh výjimek z povinného školení. Níže uvedení řidiči nemusejí ani chodit na žádná školení v rámci zdokonalování odborné způsobilosti, ale ani mít průkaz profesní způsobilosti řidiče či jiný obdobný doklad. Zákon stanoví, že povinnost zdokonalování odborné způsobilosti se nevztahuje na řidiče

a) vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km/h,
b) vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami České republiky,
c) vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
d) vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné služby,
e) vozidel ve zkušebním provozu,
f) vozidel používaných při výcviku podle částí třetí a páté tohoto zákona a při zkouškách podle částí třetí a čtvrté tohoto zákona,
g) vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
h) vozidel používaných pro vlastní potřeby a
i) zemědělských a lesnických traktorů.



Nová dopravní značka „Zimní výbava“

Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Změna spočívá v zavedení 2 zcela nových příkazových dopravních značek, které u nás a zřejmě ani v okolním světě nemají obdoby, a to značek „Zimní výbava“ (č. C 15a) a „Zimní výbava – konec“ (č. C 15b).

Značka „Zimní výbava“ přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N v období od 1. listopadu do 30. dubna pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech; použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů; pod značkou může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Současně byla přijata nová úprava konce platnosti příkazu vyplývajících z některých dopravních značek, respektive o zařazení těchto značek do tzv. zónového režimu, včetně platnosti značky „Zimní výbava“. Znamená to, že příkaz vyplývající z dopravní značky „Zimní výbava“ nekončí už na vzdálenějším konci nejblíže následující křižovatky, ale podobně jako v případě dopravních „zónových“ značek až v místě, kde její platnost bude ukončena dopravní značkou „Zimní výbava – konec“.


Nová úprava odečítání bodů v bodovém hodnocení – školení bezpečné jízdy

Od 1. září 2008 byla nově zavedena možnost, aby se někteří řidič, kteří již mají zaznamenané body v bodovém hodnocení, podrobili tzv. školení bezpečné jízdy, na základě čehož jim lze v bodovém hodnocení odečíst 3 zaznamenané body. Tato úprava doplňuje stávající úpravu odečítání bodů v důsledku plynutí času, podle které se odečtou 4 zaznamenané body řidiči, který není v průběhu 1 roku od posledního záznamu bodů postižen za jiný bodově hodnocený delikt.

Školení bezpečné jízdy je založeno výlučně na principu dobrovolnosti. To znamená, že k účasti na školení bezpečné jízdy není nikdo nucen a záleží na každém řidiči, zda se školení bezpečné jízdy zúčastní – pochopitelně na své vlastní náklady.

Někteří bodově hodnocení řidiči však na kurzy bezpečné jízdy nemohou. Jde konkrétně o řidiče, kteří už nasbírali 11 nebo dokonce 12 bodů, stejně jako o ty, jejichž celkové bodové konto je sice nižší, ale dopustili se jednání hodnoceného šesti nebo dokonce sedmi body. Takovým řidičům nezbude než čekat, až se jim odečtou čtyři body po roce, kdy se nedopustí jiného bodově hodnoceného porušení pravidel provozu. Kurzy bezpečné jízdy poskytují tzv. střediska bezpečné jízdy.

Změna způsobu oznamování dopravních nehod Policii ČR

Poslední novinka, které se budeme věnovat, bude účinná teprve od 1. ledna 2009. Jedná se konkrétně o zcela novou úpravu oznamovací povinnosti dopravních nehod, která svým pojetím nemá v novodobé české motoristické historii obdoby. Nejedná se přitom jen o zvýšení škodního limitu pro vznik oznamovací povinnosti, ale například též v přístupu k ochraně majetku některých třetích, na dopravní nehodě nezúčastněných osob.

Počínaje 1. lednem 2009 budeme Policii ČR volat k dopravní nehodě v těchto případech:

1. pokud při nehodě dojde ke zranění (třeba i jen drobnému) nebo k usmrcení osoby,
2. pokud při nehodě dojde na některém z vozidel včetně přepravovaných věcí ke škodě převyšující 100 000 Kč,
3. pokud při nehodě dojde ke škodě (v jakékoli výši) na majetku třetí osoby (např. k poškození zaparkovaného vozidla, přilehlé nemovitosti apod.); policie se však nebude volat v případě, kdy půjde o škodu na vozidle, které sice je v majetku třetí osoby (např. leasingové společnosti, zaměstnavatele, ale třeba i někoho z rodiny), ale jeho řidič měl na nehodě účast,
4. pokud při nehodě dojde k poškození pozemní komunikace či ke zničení nebo poškození její součásti nebo příslušenství (např. dopravní značky, svodidel apod.),
5. pokud při nehodě dojde k poškození obecně prospěšného zařízení (např. přejezdového zabezpečovacího zařízení) nebo životního prostředí (např. při úniku provozních kapalin z vozidla),
6. pokud po nehodě nebudeme sami schopni (bez vynaložení nepřiměřeného úsilí) obnovit plynulost provozu.

V případě všech ostatních dopravních nehod bychom si měli vystačit sami, tedy bez součinnosti policie. Nejpřevratnější změnou vlastně není ani stotisícový limit, nýbrž změna v koncepci ochrany vozidel třetích osob, pokud řidič takového vozidla měl přímou účast na nehodě. Zatímco dneska voláme policii ke každé nehodě, kterou jsme měli třeba se služebním autem nebo s autem na leasing, od ledna 2009 se to radikálně změní a policie se i těchto případech bude volat jenom tehdy, přesáhne-li škoda na vozidle (včetně přepravovaných věcí) částku 100 000 Kč.

U dopravních nehod, ke kterým se policie nevolá, budou účastníci nehody povinni sepsat společný záznam o dopravní nehodě. Ten musí obsahovat popis času a místa vzniku dopravní nehody, její příčinu, průběh a následky, identifikaci účastníků nehody a zúčastněných vozidel. Účastníci nehody budou povinni záznam podepsat a neprodleně předat pojistiteli, který by měl plnit vůči poškozenému (tj. pojišťovně viníka dopravní nehody). Záznam o dopravní nehodě může mít v podstatě libovolnou formu, žádný pevně stanovený formulář zákon nepředepisuje. Přesto lze doporučit, aby byl využit tzv. euroformulář záznamu o dopravní nehodě, který současně doporučujeme všem řidičům vozit v autě s sebou.


Listopad 2008
Infoservis AČR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu