Vyhledávání

Novela zavádí povinné používání zimních pneumatik na všech druzích pozemních komunikací

AUTOKLUB ČR PRO ZIMNÍ SEZONU 2011/2012 TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 195/65 R15 91T

1. PROVOZ VOZIDEL V ZIMNÍM OBDOBÍ A ZIMNÍ VÝBAVA

Od 1. listopadu 2011 se podle § 40a novelizovaného zákona o silničním provozu zavádí povinné používání zimních pneumatik na všech druzích pozemních komunikací pro vozidla kategorií M a N, a to v období od 1. listopadu do 31. března za podmínky, že
a) na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg jsou tyto pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka dezénu jejich hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí činit nejméně 4 mm. U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg jsou tyto pneumatiky povinné na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a hloubka dezénu jejich hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí činit nejméně 6 mm.

Zimními pneumatikami se rozumí pneumatiky, na jejichž bočnici je vyznačeno označení „M+S“, „M.S“, „M/S“ nebo „MS“, či terénní pneumatiky. Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou.


2. TESTOVÁNÍ PNEUMATIK

Testování pneumatik v České republice tradičně provádí Autoklub ČR. K testování jsou vybírány pravidelně pneumatiky, které se v ČR běžně prodávají. Tím se jeho testování liší od zahraničních testů, které výběrem značek a vzorků testovaných pneumatik mnohdy neodpovídají nákupním zvyklostem a možnostem v České republice.

Celkové hodnocení výkonnosti pneumatik se dá rozdělit na dvě základní části – objektivní a subjektivní. Objektivní hodnocení je založeno na exaktních měřeních jednotlivých sad pneumatik v disciplínách, jako je brzdná dráha z určité rychlosti na konkrétním povrchu, akcelerace na určitou rychlost na konkrétním povrchu atd. Decelerace i zrychlení je měřeno za pomoci GPS modulu pracujícího s frekvencí 100 Hz a s přesností 50 mm, každý test je opakován a výsledná hodnota aproximována. Subjektivní hodnocení vlastností pneumatiky provádí zkušený testovací pilot, který aniž by věděl, jakou sadu mu právě na auto obuli, hodnotí body v rozmezí 0 až 10 trakci, odezvu v řízení a další položky na základě vlastních pocitů.

Výsledné hodnocení zimní pneumatiky při takovém komplexním testu je složením výsledků ze tří základních oblastí – chování pneumatiky na suchu, na mokru a na sněhu, přičemž každá z oblastí tvoří jednu třetinu konečného verdiktu.

Výsledek hodnocení chování pneumatiky na suchém povrchu tvoří z 35 % brzdění s ABS na suchém asfaltu, ze 40 % subjektivní hodnocení handlingu, z 5 % subjektivní hodnocení výkonnosti pneumatiky, ze 2 % komfort jízdy, po 4 % procentech náleží hlučnosti pneumatiky při rychlosti 50 a 80 km/h a zbývajících 10 % výsledku tvoří valivý odpor.

Hodnocení chování pneumatiky na mokru se skládá ze 30 % z brzdění s ABS na mokrém asfaltu, z 20 % z aquaplaningu v podélném směru, z 10 % z aquaplaningu v příčném směru, z 10 % z příčného zrychlení, kterého je pneumatika schopna dosáhnout na mokrém povrchu a ze 30 % se na hodnocení podílí subjektivní hodnocení handlingu.

Nejméně podsložek má hodnocení chování pneumatiky na sněhu. Tam 30 % připadá na brzdění s ABS na sněhu z rychlosti 40 km/h, 15 % výsledku tvoří měření trakce na sněhu při prokluzu kol v rozmezí 10 až 60 %, dalších 15 % je akcelerace z 10 na 30 km/h při zapnutém protiprokluzovém systému a zbylých 40 % odpovídá subjektivnímu hodnocení handlingu.

Poznámka
Vyhraje-li určitá pneumatika v konkrétním rozměru test, např. v rozměru 195/65 R 15, není zákonitě dáno, že vyhraje i test pneumatik rozměru 225/45 R 17. Zřejmě nebude patřit k nejhorším, ale je běžné, že v jiném rozměru může být některým z konkurentů poražena.


3. TEST PNEUMATIK 195/65 R15 91T

Autoklub ČR připravil pro zimní sezónu 2011/2012 test zimních pneumatik rozměru 195/65 R15 91T, tedy plášťů v České republice vcelku běžně používaných. Testování se uskutečnilo v únoru ve švýcarském Ulrichen, a to na sněhu; další discipliny na mokru a na suchu pneumatiky absolvovaly v květnu na polygonu poblíž Hannoveru. Před testováním byly všechny pneumatiky zajety – bylo s nimi najeto cca 100 km a pláště tak byly připraveny dosáhnout plného výkonu.



4. CELKOVÉ VÝSLEDKY TESTU PNEUMATIK 195/65 R15 91T




Testované pneumatiky v pořadí podle celkových výsledků testování, včetně procentuální odchylky od výsledků referenční pneumatiky (Continental ContiWinterContact TS 830):

1. 100,0 % Continental ContiWinterContact TS 830 (referenční)
2. 98,4 % Sava Eskymo S3+
3. 96,5 % Barum Polaris 3
4. 95,4 % Vredestein Snowtrac 3
5. 95,3 % Kleber Krisalp HP2
6. 93,6 % Hankook Icebear W440
7. 92,0 % Debica Frigo 2
8. 87,4 % Wanli Winter - Callenger



5. K VÝSLEDKŮM TESTOVÁNÍ
Jako referenční pneumatiky, tzn. ta, od které se odvíjí porovnání výsledků pneumatik ostatních, byla zvolena pneu Continental ContiWinterContact TS 830, tedy pneumatika z prémiového segmentu osobních zimních pneumatik. (Testovány byly dvě sady těchto gum, jedna na začátku každé discipliny testování, druhá sada na konci.) Ostatní testované pláště patří do střední až nižší cenové úrovně.

Pneumatika Continental ContiWinterContact TS 830 v celkovém hodnocení obsadila v testu první místo, přestože na sněhu byla dvěma značkami překonána. Její vyrovnané chování na všech površích pro řidiče signalizuje spolehlivost v běžném provozu i v nenadálých situacích.
Celkově druhá pneumatika Sava Eskymo S3+ za referenční pneumatikou více zaostala prakticky jenom na suchu; na sněhu referenční pneu dokonce předčila.

Pláště Barum Polaris 3, Vredestein Snowtrac 3 a Kleber Krisalp HP2 dosáhly slušných celkových výsledků. Na mokru však byly, zejména u značky Kleber, jejich výsledky méně uspokojivé.

Gumy Hankook Icebear W440 a Debica Frigo 2 se umístily ke konci hodnocení, obě měly slabší výsledky na mokru; ovšem na sněhu byla Debica nejlepší ze všech testovaných pneu.

Pneumatika čínského výrobce Wanli Winter – Callenger byla na posledním místě hodnocení – celkově, na suchu i na mokru. Zvláště na mokru měla výsledky velmi slabé. Tyto výsledky by měly být pro řidiče vážným varováním.

5.1 Výsledky testování na sněhu

Při testu nejlépe obstál při brzdění, trakci a ovladatelnosti na sněhu plášť Debica Frigo 2, těsně jej následoval Sava Eskymo S3+. Obě značky dosáhly více než 100 % referenčního standardu. Následovala pneumatika Continental ContiWinterContact TS 830, Kleber Krisalp HP2, Barum Polaris 3 a Vredestein Snowtrack 3. Pneumatiky Wanli Winter – Challenger a Hankook Icebear W440 uzavírají výsledky testu v kategorii sníh. Pod výkonnost 95 % se nedostal žádný z účastníků testu. Rozdíl cca 5 % ve výsledku mezi prvním a posledním hodnoceným výrobkem ukazuje na zaměření vývojových center především na speciálně zimní vlastnosti testovaných zimních pneumatik. Žádná z testovaných pneumatik na sněhu vyloženě nepropadla.

5.2 Výsledky testování na suchém povrchu

Na suchu se poprvé projevily první výraznější rozdíly ve vyváženosti výkonů jednotlivých značek. Continental ContiWinterContact TS 830 udržel pozici 100 % výkonnosti nepřekonanou konkurenty, následován byl letošní novinkou značky Barum Polaris 3, inovovanou verzí Sava Eskymo S3 s označením +, dezény Kleber Krisalp HP2, Vredestein Snowtrack 3 a Hankook Icebear W440. Pořadí uzavírají Debica Frigo 2 a Wanli Winter-Challenger. Rozdíl 7,3 % mezi referenční pneumatikou a posledním zástupcem již signalizuje větší technologický odstup mezi účastníky. Speciálně subjektivně hodnocený handling na suchu zaznamenal mezi nimi rozdíl neuvěřitelných 37,2 %. Taktéž Debica Frigo 2, která byla nejlepší na sněhu, zde ztrácí na srovnávací standard 6,2 %, je předposlední a společně s pneumatikou čínského výrobce se dostaly do červeného pole, což znamená, že obě zmíněné pneumatiky mohou řidiče na suchém povrchu nepříjemně překvapit.

5.3 Výsledky testování na mokrém povrchu

Pneumatika Continental ContiWinterContact TS 830 předvedla největší rozdíl ve výkonu právě na mokrém povrchu. Také zde se projevily rozdílné technologie zástupců jednotlivých segmentů, o to více, že odchylky mezi jednotlivými výrobky byly největší. Na dohled k referenční pneumatice Continental ContiWinterContact TS 830 se dostaly pouze tři značky – Sava Eskymo S3+, Barum Polaris 3 a Vredestein Snowtrack 3.

Jízda na mokru, aquaplaning, brzdění či ovladatelnost na mokré trati se staly pro ostatní účastníky nejvíce problémovou částí testu. A protože se podmínky na mokrém povrchu nejvíce blíží středoevropské zimě s častým množstvím tající vrstvy sněhu, hrají vlastnosti na mokru stejně významnou roli, jaká je přisuzována vlastnostem na sněhu.

Rozdíl pneumatik Kleber Krisalp HP2 a Hankook Icebear W440 v porovnání s referenční pneumatikou se již pohybuje kolem 9 %, předposlední Debica Frigo 2 zaostává již o 19,1 % a poslední Wanli Winter-Challenger dokonce o 27,2 %. To obě pneumatiky řadí opět do kategorie značené červenou barvou, kde řidič musí přizpůsobovat jízdu stavu a povaze pneumatik.

Shrnutí výsledků testování uvádí následující tabulka.

POŘADÍ PNEU CELKEM% NA MOKRU% NA SUCHU% NA SNĚHU%
1. Continental ContiWinterContact TS 830 100,0 100,0 100,0 100,0
2. Sava Eskymo S3+ 98,4 98,5 96,3 100,3
3. Barum Polaris 3 96,5 94,4 96,4 98,6
4. Vredestein Snowtrac 3 95,4 93,0 95,7 97,5
5. Kleber Krisalp HP2 95,3 91,2 96,2 98,7
6. Hankook Icebear W440 93,6 90,5 94,3 96,1
7. Debica Frigo 2 92,0 80,9 93,8 101,3
8. Wanli Winter – Callenger 87,4 72,8 92,7 96,7



6. POZNÁMKY NA ZÁVĚR

6.1 Výběr pneumatik

Je třeba vždy zohlednit individuální nároky a styl jízdy každého řidiče, a také jak budou pneumatiky používány, tzn. jak často a na jaké vzdálenosti, na jak výkonném vozidle atd. Důležitým aspektem výběru zimních pneumatik je i oblast, kde motorista bydlí, respektive kam často zajíždí. Pneumatiky s dobrými výsledky na sněhu budou určitě vhodné pro horské a podhorské podmínky, zatímco motorista z nížiny či většího města bude počítat s tím, že se převážně pohybuje po mokrých vozovkách. Test prokázal, že i ve střední a nižší cenové úrovni může motorista nalézt výrobky, které svými vlastnostmi splňují požadavek na vyvážené chování na různých površích.

6.2 Používání letních pneumatik v zimě

Používání letních pneumatik v zimě je naprosto nevhodné, i když je povrch vozovky suchý nebo mokrý (i když se na pozemní komunikaci nenachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza). Při nízkých teplotách materiál letních pneumatik tvrdne a ztrácí vlastnosti, které má za vyšších teplot. Kromě toho hrozí nebezpečí lokálních zmrazků (mosty, lesní úseky, atd.).

6.3 Zimní pneumatiky užívané v létě

Technologie výroby zimních pneumatik počítá s nižšími teplotami. Použití zimních pneumatik se doporučuje při průměrných denních teplotách pod + 7 stupňů Celsia. Vyšší denní teploty ovlivňují jízdní vlastnosti pneu, což se projevuje především v prodloužení brzdné dráhy na suchém povrchu.

6.4 Správné huštění pneumatik

V případě, že pneumatiky mají nedostatečný tlak, zvyšuje se riziko poškození bočnice pneumatiky, zejména při projíždění poškozených vozovek (výmoly, díry), nejvíce u nižších profilů pneumatik. Podhuštěné pneumatiky zvětšují kontaktní plochu s vozovkou, zvyšují valivý odpor, což vede ke zvýšení ztrátové energie a tím i k větší spotřebě paliva.





Říjen 2011

Inforservis AČR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu