Vyhledávání

Podíl alternativních paliv musí růst rychleji ! Zaznělo na Autosalonu Brno

Podíl alternativních paliv musí růst rychleji, jinak nesplníme evropskou legislativu

9. června 2010 Tiskové středisko BVV - Konference AUTOTEC PETROL 2010 představila výhled výroby a spotřeby pohonných hmot na příštích deset let. Řešila se také problematika zhoršující se kvality klasických motorových paliv a provozní zkušenosti s jejich alternativami.

Nová evropská směrnice zavazuje dodavatele paliv, aby do konce roku 2014 snížili emise skleníkových plynů z dodaných paliv o 2 %, do konce roku 2017 o 4 % a do konce roku 2020 o 6 %. Zároveň se má do roku 2020 zvýšit podíl biopaliv používaných v dopravě na 10 %. Jak ve svém referátu na konferenci AUTOTEC PETROL 2010 objasnil generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Miloš Podrazil, přes postupné zvyšování podílů biosložek v benzínu a motorové naftě Česká republika nedokáže tyto cíle naplnit jen spotřebou nízko koncentrovaných směsí. Řešení ČAPPO vidí v širším nasazení vysoko koncentrovaných směsí biopaliv a fosilních paliv jako E85, E95 nebo B30 a paliv na bázi rostlinných olejů. To však vyžaduje další podporu státu obměně vozidel a zároveň je třeba stanovit legislativně závazný výpočet emisí skleníkových plynů. Bez zvýšení spotřeby vysoko koncetrovaných směsí by podle ČAPPO Česká republika v roce 2014 zaostávala za cílem EU o 0,4 % a v roce 2020 již o 1,9 %.

Z prezentovaného desetiletého výhledu českého trhu motorových paliv zároveň vyplývá pokračující mírný nárůst spotřeby motorové nafty a mírný pokles spotřeby benzínu.
Jednání konference se dotklo také problému zhoršující se kvality pohonných hmot, který potvrdily kontroly České obchodní inspekce. Nevyhovující byl letos každý desátý odebraný vzorek a odborníci dávají tento prudký nárůst do souvislosti s rostoucí cenou pohonných hmot, která svádí zákazníky i prodejce k hledání levnějších alternativ. Výrazně se zhoršila hlavně kvalita nafty, která je dnes v České republice pátá nejdražší v Evropě. Opět dochází i k tzv. pančování, tj. přimíchávání nežádoucích složek jako lehký topný olej nebo petrolej. „První čtyři měsíce roku 2010 jsou opravdu varující,“ potvrzuje Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv.

Vedle běžných provozních odchylek se podle něj objevují i závažné problémy, které nehledě k nežádoucímu zvýšení emisí mohou i komplikovat provoz automobilů. Při nekvalitním průběhu spalování totiž hrozí poškození motoru a zvláště u naftového může být škoda velmi vysoká – vedle výměny palivového filtru mohou řidiči zaplatit i desítky tisíc za opravu celého vstřikovacího systému. Závada paliva se podle odborníků může projevit zvýšením spotřeby, snížením výkonu, vysokou kouřivostí motoru, špatným startováním nebo neochotou jít do otáček. Pokud se auto po natankování u neznámé pumpy začne chovat nezvykle, doporučují experti naředit nekvalitní palivo natankováním u prověřené pumpy, nejlépe u některé s certifikátem Pečeť kvality.

Trend zhoršující se kvality motorových paliv by měly zastavit intenzivnější kontroly, nicméně navýšení jejich počtu stanovené novou vyhláškou experti nepokládají za dostatečné. „Při současném počtu 1800 odebraných vzorků přijde na jednu čerpací stanici kontrola v průměru každý třetí rok. Od roku 2012 by se mělo odebírat 2650 vzorků a kontrola pak přijde v průměru jednou za dva roky, což nepokládáme za příliš velkou změnu,“ konstatoval Michal Roškanin z pořádající společnosti PETROLmedia.

Konference se věnovala rovněž praktickým zkušenostem s alternativními palivy. David Thoma z Dopravního podniku Praha – Autobusy prezentoval výsledky rozsáhlého pilotního projektu, do kterého se zapojilo téměř tisíc starších autobusů městské hromadné dopravy v Praze a v Ostravě. Dva roky tankovaly tzv. emulzní naftu, ředěné ekologičtější palivo, což prokazatelně zvýšilo kvalitu životného prostředí. Efekt snížení emisí se projevil zejména u motorů splňujících normu Euro 1 či Euro 2, nyní se emulzní nafta testuje talé u autobusů s motory Euro 3. K dalším výhodám podle Davida Thomy patřily nižší cena a skutečnost, že osobní auto na emulzní naftu nepojede, takže její používání nesvádělo ke krádežím. Obě tyto skutečnosti se podle něj pozitivně projevily v ekonomice podniku. Naopak nevýhodou je zvýšení spotřeby paliva přibližně o 3,5 % a zvýšená agresivita emulzní nafty vůči těsnění a palivovým filtrům. „Nicméně konečná ekonomika a dopad na životní prostředí tyto nevýhody přebily,“ říká David Thoma.

Opět se hovořilo také o projektu zavádění Ekodieselu ve skupině Agrofert, který se podle dodavatelů tohoto paliva ze společnosti Preol vyvíjí velmi úspěšně. Dva roky testů prokázaly bezproblémový provoz vozidel různého typu a staří, obavy ze zvýšené spotřeby paliva ani zvýšeného opotřebení motoru se nepotvrdily. Celková úspora nákladů v celé skupině Agrofert dosáhla za první čtyři měsíce letošního roku 3,5 milionu korun. Experti však zdůrazňují, že podmínkou úspěšného přechodu na úspornější palivo zůstává dodržování přísnějších zásad údržby a kontroly vozidel a zvýšená péče věnovaná skladování pohonných hmot.
Nechyběly ani prezentace zaměřené na další alternativy, především palivo E85 na bázi bioetanolu a stlačený zemní plyn CNG. Účastníkům konference se představily i nejnovější modely vozidel se sériovou úpravou na spalování CNG a E85 s možností zkušebních jízd

PR

BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu