Vyhledávání

Právě nyní již 110 let inovací Opelu v automobilové branži

Právě nyní již 110 let inovací Opelu v automobilové branži

110 let inovací Opelu v automobilové branži
Hans H. Demant, ředitel automobilky Opel, debatoval se zakladatelem firmy Adamem Opelem

Opel slaví 110 let svého působení v automobilovém průmyslu, ve kterém se prosadil díky spoustě inovativních řešení a technologií. Při této příležitosti navštívil Hanse H. Demanta, ředitele automobilky Opel a vicepresidenta GM Europe, opravdu velmi výjimečný host: Samotný Adam Opel, zakladatel slavné automobilky.


Hans H. Demant: Opel v roce 2009 slaví 110 let svého působení v automobilové branži, do které přispěl řadou technických inovací. Ale Vy, pane Adame, jste své aktivity rozjel už mnohem dříve – v roce 1862, když jste začal vyrábět šicí stroje. Kudy vedla Vaše další cesta k automobilům?

Adam Opel: Přes bicykly! Během cesty do Paříže jsem na jednom bulváru zahlédl jezdce na jízdním kolem. Fascinovalo mne, jak rychle se cyklista na svém stroji dokázal pohybovat. Tehdy jsem si uvědomil, že zapojit se do procesu zlepšování mobility lidstva má budoucnost – a rozhodl jsem se okamžitě. Řada mých kolegů se tehdy domnívala, že rozšířit naše zavedené výrobní portfolio šicích strojů o bicykly nebyl dobrý nápad – ale já jsem myslel na budoucnost a chtěl jsem mít náskok.

Hans Demant: A tento postoj se stal dlouhodobou firemní filozofií. Stejně, jako snaha o rychlé zavádění technických novinek do běžné nabídky za dostupné ceny – i to je stále pilířem firemní kultury automobilky Opel.

Adam Opel: Moji synové šli v mých stopách a už v roce 1899 zavedli do výroby první automobil. I oni museli čelit názorům řady kritiků, ale skepticismus je obecně vzato celkem normálním průvodním jevem pokroku. Moji potomci záhy začali sklízet ovoce své prozíravosti, například když jako jedni z prvních zavedli do automobilové branže modulární způsob výroby, který umožňoval snadnou kombinaci prefabrikovaných karoserií s různými podvozky a motory. Doslova revolučním modelem pak byl Opel Doktorwagen, představený v roce 1909 – tento vůz byl menší, než bylo tehdy obvyklé, a jeho cena činila pouhých 3950 marek, tedy asi jen polovinu ceny konkurenčních komfortních modelů. Díky příznivé ceně se Doktorwagen stal hitem mezi rychle sílící střední třídou, kterou reprezentovali například lékaři nebo právníci.

Hans Demant: Původní filozofii Vaší firmy jsme se ani v budoucnu nikdy nezpronevěřili: Vždy jsme se snažili a snažíme zavádět do běžné praxe nové nápady, koncepty a technologie, tak, aby je mohl využívat co nejširší okruh zákazníků.

Adam Opel: Ano – vždyť před několika lety jste například navrhli a zavedli do výroby kompaktní sedmimístný model Zafira. Jako otce pěti synů mne tato koncepce opravdu velmi zaujala!

Hans Demant: Zafira nebyla prvním sedmimístným jednoprostorovým vozem na trhu, ale byla prvním kompaktním a tedy i cenově dostupným modelem této kategorie. A trumfem Zafiry byl i její extrémně flexibilní interiér. Když jsme uvedli na trh Zafiru byly její koncepce a systém jejich sedadel naprosto unikátní.

Adam Opel: A na jakých projektech, Hansi, pracujete nyní?

Hans Demant: Myslím, že jste už viděl naši novinku – model Opel Insignia, který evropský vybojoval titul Automobil roku 2009. V létě uvedeme verzi Insignia ecoFLEX, která bude vynikat velmi nízkou spotřebou a malými emisemi CO2 i při výkonu vznětového motoru 160 k. Jistě si uvědomujete, jak důležité je snižování spotřeby i emisí automobilových motorů.

Adam Opel: Ano, to je mi jasné. Když moji synové před 110 lety rozjížděli výrobu automobilů, lidé cestovali nejčastěji v kočárech taženými koňmi. Tehdy nikdo přesně nevěděl, co bude nejlepším zdrojem energie nastupující epochy: Pára? Benzin? Nebo snad etanol, či elektřina? Dnes si už nikdo na tyto debaty nevzpomíná, ale po stovce let jednoznačné převahy ropy jsme opět ve stejné situaci – opět se diskutuje o palivu budoucnosti, hledají se optimální řešení a odpovědi na již mnohokrát vyřčené otázky. Jaká je Vaše zkušenost, Hansi?

Hans Demant: Mobilita je svoboda – a Opel se snaží přispět do procesu hledání konceptu udržitelné individuální mobility. Já osobně věřím elektřině, která by podle mne mohla pohánět automobily blízké budoucnosti.

Adam Opel: Elektřina? Zajímavé! Ale co ty výhrady k omezenému akčnímu rádiusu, který je daný kapacitou akumulátorů?

Hans Demant: Pane Adame, Opel se brzy stane doslova výkladní skříní elektromobilů budoucnosti. Připravujeme opravdu revoluční elektromobil vybavený převratnými technologiemi. Mohu Vám říci jediné: Překonali jsme všechny překážky a náš elektromobil bude stoprocentně připravený pro každodenní běžný provoz. Jde o krok nad rámec všech dosud známých technologií, které se objevují v nejrůznějších hybridech nebo konvenčních elektromobilech.

Adam Opel: A jak tyto technologie pracují?

Hans Demant: Pane Adame, pojďme si dát zase schůzku – třeba hned na jaře. Budeme pokračovat v načaté diskusi a já Vám slibuji, že o všech našich inovacích a technologiích Vám dám spoustu zajímavých informací!



Energie ze zástrčky: Hans Demant, ředitel automobilky Opel, věří, že budoucnost bude patřit elektromobilům. Dlouhou a slavnou historii automobilky Opel, která začala u modelu Lutzmann poháněného spalovacím motorem, dnes profiluje tento moderní ekologický koncept.

Historie a současnost: Zakladatel firmy Adam Opel a současný ředitel Hans Demant. Tradice automobilky Opel ve výrobě inovativních modelů je dlouhá už 110 let…

PR

 

Fotogalerie

GM slaví 110 výročí inovací ....

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu