Vyhledávání

Předběžná závěrečná zpráva : AUTOSALON Brno 2009 se přes recesi vydařil

Předběžná závěrečná zpráva - AUTOSALON Brno 2009 

Letošní ročník proběhl v období ekonomické recese, která zvlášť tíživě dolehla na automobilový průmysl. Jediný středoevropský veletrh zařazený do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. se proto uskutečnil v omezeném rozsahu, ale za velkého zájmu návštěvníků. Ty přilákala řada premiér nových vozů, akční ceny automobilek i bohatý doprovodný program.


V expozicích 193 vystavovatelů se představily automobily 36 značek, ale také novinky z oblastí komponentů, servisní techniky a tuningu. Veletrh obsadil čistou výstavní plochu bezmála 32 000 m2 a v prvních šesti dnech si jej prohlédlo 120 tisíc návštěvníků z 22 zemí. Celková návštěvnost pravděpodobně dosáhne 130 tisíc osob.

Premiéry a novinky v expozicích
Největší tuzemský výrobce automobilů Škoda Auto přivezl do Brna dvě světové premiéry – vozy Octavia RS a Octavia Scout. Ještě větší zájem návštěvníků poutala česká premiéra nové modelové řady Yeti.V expozici značky Kia byla hlavním tahákem premiéra nového „českého“ modelu pracovně označovaného jako No. 3. Sériová výroba nového MPV se v nošovické továrně spustí koncem letošního roku.
Nezaháleli ani malosérioví výrobci, takže návštěvníci měli jedinečnou možnost seznámit se s vozy, které jinde jen tak neuvidí. V expozici společnosti Construct se ve světové premiéře představil sportovní vůz INNOTECH Corvette. Dalším lákadlem veletrhu se stala světová premiéra závodního vozu Radical SR3RS. K novinkám pro vyznavače sportovní jízdy patří také ARTEGA GT navržená jako alternativa slavného Porsche 911, luxusní sedan Bitter Vero Sport, dvoumístný roadster Yes, supersportovní Gumpert Apollo či originální Pagani Zonda.
Nabídku vozů na alternativní pohony rozšířil hybridní automobil Honda Insight, který kombinuje elektrický pohon se spalovacím motorem. Volkswagen přivezl model Passat Variant TSI EcoFuel, který jako první na světě u motoru na zemní plyn kombinuje přímé vstřikování s přeplňováním.
Novinky samozřejmě nechyběly ani v ostatních expozicích. Značka Hyundai se prezentovala vrcholným modelem v segmentu SUV s označením ix55. Renault přivezl novou generaci vozů Mégane a automobilka Audi zaujala sportovním modelem Audi TT RS. Seat vsadil na novou modelovou řadu Exeo a v premiéře nabídl rodinnou variantu kombi s názvem Exeo ST. Nový Chevrolet Cruze upoutal v nabídce vozidel nižší střední třídy. Ve výčtu největších novinek ročníku nesmí chybět ani nová modelová řada Volkswagen Polo.

Výsledky automobilového průmyslu
Český automobilový průmysl loni v důsledku finanční krize vykázal vůbec první pokles v historii. Jak na veletrhu informovalo Sdružení automobilového průmyslu, souhrnné tržby jeho členů v roce 2008 meziročně poklesly o 5,73 %. Nicméně počet v tuzemsku vyrobených silničních vozidel loni poprvé překročil hranici 970 tisíc a letos by měl dosáhnout 1 milionu. Brány našich výrobních závodů v roce 2008 opustilo více než 940 tisíc osobních vozů, výroba autobusů se zvýšila o 10 % na 3496 kusů, rostla také produkce velkých přípojných vozidel. Naopak poklesla výroba nákladních vozů a motocyklů.
Automobilový průmysl má v tuzemské ekonomice nadále dominantní postavení, což dokumentuje 19% podíl členů Sdružení AP na celkových tržbách z průmyslové výroby i na českém exportu.

Autosalon Night a nový pavilon P
Premiéru měl nový pavilon P, největší výstavní hala ve střední Evropě vybavená nejmodernější technikou. Jeho otevření bylo spojeno s ojedinělou akcí Autosalon Night 2009, která široké veřejnosti umožnila bezplatnou večerní prohlídku expozic. Pozvání k zahájení veletrhu a slavnostnímu otevření pavilonu P přijali předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miloslav Vlček, komisař Evropské komise pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Vladimír Špidla, generální tajemník Evropské asociace automobilového průmyslu ACEA Ivan Hodač a další VIP osobnosti světa politiky i businessu.

Odborníky oslovil doprovodný program
Doprovodné konference se věnovaly klíčovým tématům výroby automobilů a silniční dopravy. Experti z devíti zemí jednali na dvoudenní mezinárodní konferenci BRNOSAFETY 2009 o problematice bezpečnosti silniční dopravy, konference Edu Auto se zaměřila na rozvoj odborného vzdělávání a AUTOSYMPO 2009 otevřelo ožehavé téma nakládání s autovraky. Nechyběla ani tradiční petrolejářská konference AUTOSALON PETROL 2009 , konference Trendy automobilové logistiky nebo Mezinárodní konference znalců – analytiků dopravních nehod. Tři Oborové dny v servisní technice zprostředkovaly aktuální informace odborníkům i širší motoristické veřejnosti.

Veletržní soutěže
AUTOSALON 2009 se zaměřil také na ženy – řidičky, odstartoval zde projekt „Žena a auto“ a proběhla repríza úspěšné ankety LADYCAR o nejlepší automobil pro ženu. VIP porota složená z hereček, modelek a zástupkyň médií se rozhodla pro Volvo XC60. Automobil s titulem „LADYCAR 2009“ v sobě spojuje variabilitu a vysokou míru bezpečnosti, pohání jej moderní zážehové nebo vznětové motory a je vybaven elektronicky řízeným pohonem všech kol. Není bez zajímavosti, že vůz Volvo XC60 nejvíce zaujal i dětskou porotu a v další tradiční anketě získal titul „BABYCAR 2009“.
Vyhlášení výsledků tradiční čtenářské ankety „Automobil 4x4 roku 2009“ představilo nejoblíbenější čtyřkolky na českém trhu. V kategorii off-road a SUV v základní pořizovací ceně do jednoho milionu korun zvítězil Subaru Forester, mezi vozy v ceně nad milion korun obdržel nejvíce hlasů vůz BMW X6 a titul „Pick-up roku 2009“ získal automobil Toyota Hilux.
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ČR na veletrhu vyhlásil výsledky soutěží Autoservis roku 2008, Autoopravář roku 2008 a Automechanik Junior 2008.


Údaje z předběžné statistiky


Návštěvníci
Z předběžných výsledků průzkumu realizovaného společností Ipsos Tambor vyplývá, že s nabídkou veletrhu bylo spokojeno 80 % návštěvníků, téměř polovina pak byla spokojena rozhodně. Většina respondentů brněnský veletrh navštěvuje pravidelně, nováčků bylo 25 %. Na příští ročník se chystá přijet 85 % návštěvníků.

Novináři
V prvních šesti dnech se na veletrhu akreditovalo 668 zástupců médií z 11 zemí (Česká republika, Čína, Finsko, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko, Spojené arabské emiráty a Velká Británie).

Rok 2010 - rok motoristických výstav v Brně
Motosekce Sdružení dovozců automobilů se definitivně rozhodla o přestěhování tradiční tuzemské výstavy motocyklů z Prahy do Brna. Poprvé se na brněnském výstavišti uskuteční v první polovině března 2010 pod názvem MOTOSALON.
Příští ročník Mezinárodního veletrhu užitkových vozů AUTOTEC se uskuteční v termínu 5. – 10. června 2010, zároveň proběhne i další ročník veletrhu osobních vozů AUTOSALON BRNO. Návštěvníci získají na jediném místě přehled o novinkách a nabídce celého oborů včetně komponentů a servisní techniky.

Zveřejněné informace jsou předběžné. Konečná závěrečná zpráva bude akciovou společností Veletrhy Brno vydána po vyhodnocení všech statistických údajů.

Uváděné statistické hodnoty vycházejí ze zásad zveřejňování statistických dat veletrhů a výstav sdružených v UFI (The Global Association of the Exhibition Industry) Paris.

Řekli o veletrhu

Vladimír Špidla, komisař Evropské komise pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti:
Automobil není jen produktem, ale určujícím prvkem současné doby. Automobilový průmysl je klíčovým zaměstnavatelem, který v Evropě přímo zaměstnává dva miliony lidí a dalších deset milionů nepřímo. Rozvoj automobilismu tak znamená rozvoj zaměstnanosti a zároveň jistotu pro budoucnost. Společnosti Veletrhy Brno gratuluji k nové hale, která bude místem setkání výrobců, inovátorů a všech, kteří chtějí pro automobilismus hledat nové cesty.

Patrik Fanc, PR manažer KIA Motors Czech s. r. o.:
Po všech peripetiích, které přípravu letošního autosalonu v Brně provázely, jsem velice překvapen mimořádným zájmem veřejnosti. Velmi povedeným tahem byla akce Autosalon Night, kdy přišlo opravdu hodně lidí. Sobotní ráno překvapivě navázalo vysokou návštěvností na páteční večer a ve stejném duchu vše pokračovalo v neděli. A také se prodávalo – sám jsem se setkal zájemcem, který chtěl z výstaviště odjet už novým vozem.

Zdeněk Pokorný, jednatel Auto Pokorný, s. r. o., zástupce značky Renault:
Na brněnský Autosalon se lidé nikdy nechodili jen podívat na auta, vždycky se tu rekrutoval i prodej. Proto jsem rád, že v letošní složité situaci představitelé veletrhu oslovili nás prodejce; vždyť by byla škoda ty nádherné haly a prostory nevyužít... Objednávky se na našem stánku podepisují od prvního dne. Vystavovali jsme v Brně vždy, i když zde měl oficiální expozici Renault ČR, a pokaždé se nám podařilo po skončení veletrhu prodat čtyřicet až šedesát aut. Myslím, že letos jich bude ještě víc.

Josef Šinogl, obchodní ředitel Ford Rašino, a. s.:
I když máme v našem prodejním salonu velkou plochu, nikdy tam nemůžeme vystavit tolik vozidel jako na Autosalonu. Těší nás velký zájem návštěvníků a pozitivně hodnotíme i páteční večerní akci, kdy sem zavítala řada lidí po práci a my jsme jim mohli představit naše vozy. Nedělní nápor pak byl opravdu extrémní, ale vše jsem zvládli. Jen za první dva dny se nám podařilo prodat nějakých dvanáct aut a další máme nasmlouvaná.

Václav Lhoták, jednatel Technology – Garage spol. s r. o.:
Vzhledem k současné situaci jsme čekali, že to bude horší, ale letošní Autosalon pro nás dopadl dobře. Perspektivy této výstavy byly chmurné, nicméně kontakty máme, zákazníci přišli, mezi nimi i někteří noví, a obchody jsme udělali, což je důležité. Takže výsledek hodnotím pozitivně.

Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR:
Brněnský Autosalon má velkou a dlouhou tradici a jsem rád, že se tato tradice nepřerušila ani v době recese. Letos řada autosalonů ve světě zažila nižší návštěvnost a měla i méně vystavovatelů, některé byly zrušeny. Myslím, že účast v Brně je při současné krizi velmi slušná, a jsem rád, že jsme k tomu mohli přispět.



BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu