Představujeme exponáty výstavky závodních speciálů na Autosalonu Brno
Již jen dny zbývají do zahájení automobilového veletrhu Autosalon Brno 2011. Motormix a tedy především jeho šéf Pavel Jelínek zde zajišťuje podobně jako vloni výstavku závodních speciálů. Ty bývají kořením i dalších autosalonů a i tentokrát zde budou k vidění zajímavé závodní stroje.
Představujeme první z nich:
Podobně jako vloni bude jistě pozornost budit cupová Octávia, která zde bude k vidění nejméně ve dvou exemplářích. Novinkou bude další vůz stejného jména a předchůdce tohoto mdoerního vozu české automobilky- čili také Octávia, ale mnohem letitější. Dále dnes představujeme legendární vůz Tatra 603 B6. K vozům přinášíme základní údaje a případně další zajímavosti.
ŠKODA OCTAVIA
Obsah motoru: 2,0
Počet válců: 4
Typ motoru: benzínový, bez přeplňování
Výkon: 220 koní při 7300 ot./min.
Převodovka: šestistupňová, sekvenční
Maximální rychlost: cca 200 km/h
Disciplína: Závody na okruzích – Eastern Europe Cup
Jezdec: Miloslav Kárný
a Bohumil Pfeifefer
Škoda octavia
typ 985
obsah motoru 1433ccm/TAZ1,5/
4valce
rychlost cca 130km/h
vykon cca 45kw
upraveno pro zavody do vrchu
starty: Ecce homo historic2009,2010, Mohyla Miru2009,2011
rok vyroby vozidla1960,dokonceni opravy 2009
majitel: Přemysl Źáček
nejv.uspechy: kdyz vyjede na kopec
Zajímavost: Na Mohyle míru s vozem startoval teprve desetiletý jezdec
Tatra 603 B6
Tatra 603 B6 v provedení pro závod v Goodwood Anglie s přední tří světlovou maskou a kapotami z vozu Tatra 603 typ 1.
Objem motoru 2448 cc, motor je vzduchem chlazený pomocí ejektoru
Počet válců 8
Max. rychlost 200km
Výkon 170k
Otáčky motoru max. 6300 ot/min.
Vůz je v současnosti připraven pro závody na okruzích či závodu do vrchu
Rok výroby 1967 - jediný dochovaný exemplář
Vůz Tatra 603 B5 je v majetku bratří Hajduškových z Kopřivnice.
V minulosti mimo Marathonu de La Route absolvoval tento vůz rally Vltava, 6 hodinovky v Brně na Masarykově okruhu, závody okolo Štramberské trůby a další
Vůz s číslem 5 je jedním ze tří vyrobených závodních vozů Tatra 603 v kategorii B5, který absolvoval 84 hodinový Marathon de La Route na Německém okruhu Nurburgring. Posádka Stanislav Hajdušek, Alois Mark a Adolf Veřmiřovský s ním dojela na celkově 4 místě bez rozdílů tříd a 3 místě v kategorii vozů do 2,5l.
V současné době byl vůz Tatra 603 B5 zapůjčen legendárnímu jezdci mladoboleslavské škodovky , noru Johnymu Hauglandovi, který s takto upraveným vozem se již po dvakráte účastnil famózního závodu historických vozů v Anglickém Goodwoodu.
V devadesátých létech se vůz pravidelně účastnil mezinárodního Mistrovství automobilových závodů do vrchu kde obsadil několikrát medailové místa na stupních vítězů. Bratři Stanislav a Zdeněk Hajduškovi s ním obsadili i přední místa v závodech na okruzích a v posádce Stanislav Hajdušek a spolujezdec Nor O.K. Karlsen jsou 6 násobnými vítězi v kategorii historických vozů v rally Trondelag v Norsku.
Tatra 603 B5 byla také dvojnásobným účastníkem světově proslulé rally závodních historických vozů v Alpské soutěži Enstahl Classic.
Velkou zajímavostí je využití ejektorového chlazení motoru převzatého s vozu Tatra 607 Monopost, první Československé formule 1. Využitím výfukových plynů dochází ve výfukovém potrubí díky speciální hvězdici k vysávání vzduchu okolo hlav válců a tím chlazení s vysokým účinkem. Výsledkem je vyšší účinnost chlazení při v plném zatížení, snížení hmotnosti o více jak 20 kg a zvýšení výkonu motoru o 20k.
Použitím ejektoru však vůz přešel do kategorii B6.
Podrobnosti k případné účasti týmů na výstavce zde
Pavel Jelínek, 732 223456