Vyhledávání

Pro připravovanou Astru nové generace vyvinuli konstruktéři automobilky Opel zcela nový podvozek

Nový Opel Astra:
Špičkový podvozek nabízí více agility, stability a komfortu
• Nový podvozek má delší rozvor a širší rozchod kol
• Kompaktní a lehká zadní náprava s Wattovým přímovodem
• Adaptivní zavěšení kol FlexRide umožňuje řidiči volbu jízdních režimů

Pro připravovanou Astru nové generace vyvinuli konstruktéři automobilky Opel zcela nový podvozek s dlouhým rozvorem a širším rozchodem kol, který garantuje vyšší agilitu, komfort i stabilitu jízdy.

Jízdní dynamiku nové Astry vylepšuje kromě o 71 mm delšího rozvoru i širší rozchod – o 56 mm vpředu a o 70 mm vzadu. Výrazně širší rozchod kol se pozitivně odráží v lepší stabilitě především při jízdě zatáčkami, kromě toho ale přináší i více prostoru uvnitř vozu a propůjčuje novému modelu i dravější image při pohledu zvnějšku. Vedle lepší ovladatelnosti je výhodou nově řešeného podvozku i větší vnitřní prostor.

Astra nové generace, která si odbude svoji výstavní premiéru 17. září na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, přináší do své kompaktní třídy také adaptivní podvozek FlexRide, se kterým se poprvé představila větší Insignia. Systém FlexRide samočinně přizpůsobuje nastavení závěsů kol aktuální jízdní situaci a požadavkům řidiče.
Konstruktéři nové Astry se samozřejmě snažili maximálně využít výhod nápravy s vlečenými rameny a torzní příčkou, proto zadní nápravu Astry doplnili o Wattův přímovod, který efektivně zachycuje příčné síly vznikající především při jízdách zatáčkami. Tím je jízda ještě agilnější a dynamičtější, aniž by ale utrpěl cestovní komfort.
Na vynikajících jízdních vlastnostech nové Astry má velkou zásluhu mj. i vysoce pevná karoserie. Tužší skelet navíc snižuje přenos hluku a vibrací do interiéru.

Podvozek FlexRide: Debut v kompaktní třídě
Opel se před několika lety stal prvním automobilovým výrobcem, který modelem Astra H vnesl do kompaktní automobilové třídy pokrokový systém adaptivního tlumení. A nyní – s Astrou nové generace – vstupuje do kompaktní třídy i FlexRide: Technologie adaptivního podvozku, uvedená poprvé v modelu Insignia, je v kompaktní třídě absolutní výjimkou. Kromě jiného systém FlexRide umožňuje řidiči výběr ze třech režimů: Standard, Sport a Tour.

Všechny čtyři tlumiče pérování jsou vybaveny systémem elektronické regulace a dokážou měnit své charakteristiky v řádu milisekund, takže se povozek umí přizpůsobit převažujícím podmínkám jízdy – rychlosti, zatáčkám i stylu ovládání řidiče.

Ve vyváženém modu Standard se nastavení tlumičů kontinuálně přizpůsobuje podmínkám jízdy. Řidič si může zvolit i komfortně orientovaný režim Tour, nebo dynamicky laděný režim Sport. Pokud řidič režim Tour nebo Sport deaktivuje, systém se vrátí zpět do nastavení Standard.
V zájmu maximálního cestovního komfortu jsou tlumiče v režimu Tour naladěny měkčeji a lehčí je i řízení, takže dlouhé cesty jsou méně únavné s vysilující.
V modu Sport garantuje podvozek FlexRide příjemný řidičský zážitek nabídkou temperamentní jízdy: Tlumení je tvrdší, řízení reaguje rychleji, stejně jako elektronický pedál plynu. Sportovnímu naladění podvozku odpovídá i změna poosvětlení palubních přístrojů – z bílého se poosvětlení promění na dramaticky rudé. Pokud je vůz vybavený adaptivními natáčecími světlomety AFL+, také jejich řídicí systém reaguje rychleji a u vozů s automatickou převodovkou reaguje i ta – k přeřazení dochází ve vyšších otáčkách.
Režim Sport nabízí i menu, přístupné přes displej autorádia resp. navigace, jehož prostřednictvím si může řidič vůz nastavit přesně podle svých představ – může se rozhodnout, zda tlumiče mají být opravdu co nejtužší, zda má ostřeji reagovat i řízení atd.

Klíčovým prvkem systému FlexRide je řídicí jednotka DMC (Driving Mode Control). Pro optimalizaci charakteristik podvozku vyhodnocuje jednotka DMC informace z řady senzorů a neustále monitoruje způsob jízdy a její podmínky, jako jsou zrychlování, brzdění či jízda zatáčkami.
Kromě vyšší radosti z jízdy nabízí „inteligentní“ systém FlexRide i vyšší bezpečnost v mezních jízdních situacích, např. při kritickém ohýbacím manévru v komfortním režimu Tour se tlumiče pérování během pouhých několika milisekund přitvrdí a garantují tak maximální stabilitu jízdy.

Propracovaná zadní náprava kombinuje vlečená ramena propojená torzní příčkou a Wattův přímovod
Nová architektura podvozku Astry nové generace kombinuje vzpěry McPherson u přední nápravy – tak, jako je tomu u Insignie - s nově vyvinutou zadní nápravou s vlečenými rameny a torzní příčkou a Wattovým přímovodem. Této koncepce snižuje hluk i vibrace a spojuje vynikající ovladatelnost s mimořádným cestovním komfortem.

Inovativní konstrukce zadní nápravy nové Astry disponuje všemi přednostmi náprav s vlečenými rameny vůči víceprvkovému zavěšení (kompaktnější stavba, nižší hmotnost, větší odolnost vůči naklánění kol při pohybech karoserie okolo podélné osy v zatáčkách, menší tření v závěsech), Wattův přímovod navíc dodatečně zlepšuje příčnou stabilitu.
Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužený a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost. Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách potom vyspělá zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie stejně dobře, jako to umí moderní víceprvkové nápravy „multi-link“.

Ramena Wattova přímovodu jsou uchycena k malému příčnému prvku ukotvenému do skeletu vozu za středovou osou kol. Středový prvek, sestávající z krátkého ramene uchyceného uprostřed na čepu, je spojený s rameny s kulovými klouby na koncích, jejichž prostřednictvím jsou ramena propojena s rameny kol.

Další výhodou Wattova přímovodu je nižší namáhání ložisek nápravy, takže konstruktéři mohli použít měkčí pouzdra, která účinněji tlumí hluk a vibrace.
U přední nápravy jsou horní úchyty vzpěr McPherson řešeny jako dvojcestná ložiska, síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně. V zájmu snížení neodpružených hmot a zlepšení rozložení hmotnosti jsou řídicí tyč a dolní příčné rameno vyrobeny z hliníku, stabilizátor je řešený jako dutý ocelový profil.

Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu