Vyhledávání

Provozní náklady vašeho automobilu pod drobnohledem

Provozní náklady vašeho automobilu pod drobnohledem

Provozní náklady pod drobnohledem 

Víte, jak vybrat správný autoservis nebo jak ušetřit na provozních nákladech obezřetným výběrem vozu? Návštěvníci veletrhu AUTOSALON se to dozvěděli v rámci přednášek „Oborové dny v servisní technice“.

Výši provozních nákladů lze částečně ovlivnit již při výběru vozidla. Jak posluchačům zdůraznil Petr Baubín u vydavatelství IBS expert, provozní náklady se při koupi nového vozu zpravidla neberou příliš v potaz. Jen málokdo si v takové chvíli uvědomí, že pořizovací cena vozu představuje jen přibližně čtvrtinu všech nákladů, které je do auta za dobu jeho životnosti potřeba investovat. A zdaleka přitom nejde jen o nákup pohonných hmot. Většinu z provozních a servisních nákladů spolkne právě údržba, servisní prohlídky, opravy a náhradní díly, zatímco podíl pohonných hmot dosahuje v průměru 40 procent. „Tento poměr se samozřejmě liší. U malého úsporného vozu s nízkou spotřebou paliva a vysokou poruchovostí bude jiný než u „žravého“ vozu se silným motorem, ale zato s nižšími nároky na údržbu,“ upřesnil Petr Baubín. Ani takové rozdělení však není pravidlem a nákup nového vozu vždycky bude tak trochu připomínat pověstného „zajíce v pytli“.

Přesto podle Baubína existují směrodatné údaje o poruchovosti konkrétních modelů, kterými se kupec automobilu může řídit. Vodítko mu poskytnou třeba tři německé statistiky výskytu poruch, které se pravidelně zveřejňují i u nás. Statistiky zpracovávají dvě sítě stanic technické kontroly TŰV a DEKRA a autoklub ADAC, který využívá údajů silničních asistenčních služeb. „Přestože se metodiky těchto tří statistik liší, jejich výsledky se zhruba z 80 procent shodují,“ říká Baubín. Před koupí vozu se tak určitě vyplatí zjistit, jak si konkrétní model v těchto statistikách vede.

Velký vliv na výši provozních nákladů samozřejmě má také výběr servisu. Mezi lidmi například stále přežívá mýtus, že dokud je auto v záruce, musí se jezdit do autorizovaného servisu. Skutečností však je, že si zákazník i v této době může vybrat jiný servis a o záruku nepřijde, pokud je tento servis schopen prokázat, že při údržbě nebo případné opravě dodržel příslušné standardy a předpisy.

Obecně platí, že by se klient při výběru servisu neměl zajímat jen o cenu. Hodinová sazba navíc může být velmi zavádějící, protože zatímco autorizovaný servis má servisní zásahy znormované na určitý časový úsek, nezávislá opravna se ničím takovým vázat nemusí. Podle odborníků je důležitější zeptat se jiných zákazníků na jejich zkušenosti. Doporučují také předem si servis prohlédnout, zjistit, jaké má vybavení, jaký tam panuje pořádek apod. „Jak se majitel stará o svůj servis, tak se postará i o auto,“ tvrdí Petr Baubín, který vzhled dílny pokládá za důležité kritérium výběru a zároveň nejlepší reklamu podniku. „Znám i servis záměrně postavený tak, že zákazník musí nejprve projít dílnou a teprve za ní najde příjem zakázek,“ dodává.

 

PR

 

Fotogalerie

Autosalon Brno 2009 a koncern VW objektivem Karla Kolečka

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu