Vyhledávání

První autobus Scania OmniLink Ethanol s nejčistším provozem

První s nejčistším provozem

9. září 2009 - V Dobrovicích u Mladé Boleslavi vyjel slavnostně do provozu nový autobus Scania OmniLink Ethanol, který bude nasazen na příměstské lince využívané nejvíce školní mládeží v okolí města automobilů. Vozidlo je naprosto mimořádné technickými parametry, mezi nimiž dominuje unikátní, prakticky nulová úroveň emisí (ve srovnání se standardními vznětovými motory produkuje přibližně o 90 % CO2 méně), ale také podstatně menší hlučnost a v neposlední řadě to, že spaluje navýsost ekologické palivo z obnovitelných zdrojů s obchodním označením ED 95 - etanol. Vozidlo s tak výjimečnými parametry je prvním v českém provozu, ale brzy by je měla následovat další.

Projekt vznikl ve spolupráci středočeského Krajského úřadu, společnosti Transcentrum Bus, Cukrovary a lihovary TTD, Jihočeský zemědělský lihovar a Scania Czech republic. Jeho realizace je součástí uskutečňování vládního „Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v Dopravě“.

Autobus Scania OmniLink je sériově vyráběným vozidlem s třídveřovou karoserií z lehkých slitin a na pět stovek jich již několik let úspěšně jezdí například ve Stockholmu. Etanolová verze je odvozena od typu poháněného standardním vznětovým motorem typu DC9E02 270, kapalinou chlazeným řadovým pětiválcem o zdvihovém objemu 8900 cm3 a největším výkonu 198 kW/1900 min-1 (točivý moment 1200 Nm/1100-1400 min-1).

Úpravy zahrnují mimo jiné náhradu několika pryžových těsnění palivového systému za silikonová, záměnu vysokotlakého vstřikovacího systému HPI za jednodušší, pracující s nižšími tlaky a několika dalších, zanedbatelných detailů. Vzhledem k aplikaci systému EGR (recirkulace výfukových plynů) není nutná ani instalace odlučovače pevných částic ve výfukovém systému, stejně jako vstřikování katalytického činidla AdBlue.

Autobus s efektním nepřehlédnutelným „ekologickým“ designem v nízkopodlažní verzi poskytuje přepravní kapacitu 31 míst k sezení a 49 k stání. Je vybaven samočinnou převodovkou ZF 6HP 594C NBS (s možností přímého řazení tlačítkem), která přináší mnohočetný efekt - výrazně usnadňuje řidiči manipulaci s vozidlem, což zásadně zvyšuje bezpečnost jeho provozu, ale současně snižuje spotřebu paliva a v neposlední řadě cestujícím přináší větší komfort zásluhou plynulejšího pohybu autobusu.

Vnější rozměry 11 965 x 2550 x 2997 mm, dvě nádrže paliva o objemu celkem 400 l, přední kola zavěšená nezávisle, zadní náprava tuhá, pérování vzduchotlakovými měchy, kotoučové brzdy se vzduchotlakovým ovládáním a posilovačem a ABS, samočinná blokace brzd bránící rozjezdu s nedovřenými dveřmi, sklonění vozidla k obrubníku v zastávkách, nastavitelná světlá výška podvozku, asistent pro rozjezd do stoupání/klesání, elektronická kontrola trakce.



O společnosti Scania Czech Republic
Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. V roce 2009 slaví patnácté výročí působení na českém trhu, kde trvale patří mezi nejoblíbenější značky.

Více na www.scania.cz



Scania Czech Republic s.r.o., Michaela Blšťáková

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu