Vyhledávání

Rétromobile 2011 : 80 let sportovního dobrodružství značky Citroen

80 LET SPORTOVNÍCH DOBRODRUŽSTVÍ

RETROMOBILE 2011

80 LET SPORTOVNÍCH DOBRODRUŽSTVÍ

Citroën těží ze svého šestého titulu mistra světa v Poháru konstruktérů v rallye a sedmého titulu v řadě v Poháru jezdců, který získal Sébastien Loeb a Daniel Elena, a na výstavě Rétromobile 2011 oslavuje historii své účasti na závodech.

Návštěvníci stánku Citroën se zde totiž mohou seznámit s 80 lety sportovního dobrodružství značky: od slavné expedice Croisière jaune v roce 1931, kterou na výstavě zastupuje polopásové vozidlo C4F, po mistrovství světa v rallye 2001, které reprezentuje vůz DS3 WRC, nová zbraň týmu Citroën Racing, s níž bude obhajovat tituly získané v roce 2010.
Ve sportovním dobrodružství Citroënu sehrály roli i další vozy z výstavy Rétromobile: Rosalie, která se proslavila svými rekordy ve 30. letech, Traction Avant 15.6, několik vozů DS a SM a nesmíme zapomínat ani na modely 2 CV, CX a Visa.

K vidění jsou i výjimečné vozy: ZX Rallye Raid, vítěz rallye Paříž – Moskva – Peking z roku 1992 (symbol již 60 let po asijské expedici Croisière jaune); Xsara Kit Car, která Citroënu zajistila první vítězství v mistrovství světa v rallye v roce 1999; Xsara WRC, která skončila na prvním místě v rallye Monte Carlo v roce 2003 (rok slavného triumfu, kdy piloti Citroënu Sébastien Loeb, ColinMcRae a Carlos Sainz obsadili pod vedeném Guy Fréquelina první tři místa); C4 WRC, která v letech 2007 – 2010 dosáhla 36 vítězství.

Citroën vyhrál od roku 1990 celkem 36 terénních rallye a 70 rallye, což je jedinečný úspěch!
A výstava Rétromobile je konečně i příležitostí pro oslavu padesátých narozenin vozu Ami 6.

10 let C v Česku :

80 LET OD EXPEDICE CROISIÈRE JAUNE
PO STOPÁCH MARKA POLA
4. dubna 1931 se dvě skupiny polopásových vozidel C4 a C6 vydaly na Hedvábnou stezku. O deset měsíců a 12 115 km později, po řadě peripetií včetně toho, že část účastníků uvěznil jistý čínský válečník, dorazil konvoj 12. února 1932 triumfálně do Pekingu. Ohlas výpravy byl celosvětový.
Zrodila se legenda. André Citroën po přejezdu Sahary (1922-1923) a expedici přes africký kontinent Croisière Noire (1924-1925) prokázal i touto slavnou cestou výkonnost a spolehlivost automobilů Citroën.

Foto:
13. ledna 1932, poslední etapa do Pekingu: hrobky dynastie Ming v provincii Ning-sia.

Str 3:
Foto:
12. ledna 1932, příjezd sedmi polopásových vozidel čínské skupiny západní bránou do Pekingu.
24. října 1931 dosáhla čínská skupina soutěsku Toksun.
Prosinec 1931, poušť Gobi: Georges-Marie Haardt obklopen svým štábem.

Str 4:
Foto:
Po příjezdu do Pekingu je na tachometru polopásových vozidel 12 115 km.
Louis Audouin-Dubreuil, Georges-Marie Haardt a Victor Point před kirgizskou jurtou.
Kolona polopásových vozidel na cestě podél Žluté řeky.

Str 5:
Foto:
Mongolsko, provincie Suiyuan.
Polopásová vozidla objevují slavnou Čínskou zeď. Provincie Che-pej.
Při zdolávání Himalájí musela polopásová vozidla pamírské skupiny zvládnout i 40 % svahy. Zde v Britské Indii.

Str. 6:
ROSALIE
VŮZ 8CV REKORDŮ
Petite Rosalie, kterou v roce 1933 řídil César Marchand a jeho tým, dosáhla neuvěřitelného rekordu. Citroën nabídnul 3 miliony franků řidiči, který by tento rekord do 1. ledna 1935 překonal. Nepodařilo se to nikomu.
Foto:
Petite Rosalie IV – 8 CV na okruhu v Montlhéry.

Str. 7:
Foto:
DS 21 na Rallye Monte Carlo v roce 1966.

DS
PRESTIŽ
Nezapomenutelný design, mnoho inovací, nebývalý komfort… reprezentativní auto, ale do 70. let také závodní šelma v závodech rallye. Hydropneumatické odpružení se v rallye ukázalo jako obrovská přednost.
Prvního velkého vítězství vůz dosáhl v Rallye Monte Carlo v roce 1959, kdy za volantem seděl Paul Coltelloni. Do roku 1974 se vůz DS zúčastnil mnoha závodů a pravidelně končil na stupních vítězů.

Str. 8:
Foto:
Bjorn Waldegard se účastní Marocké rallye v roce 1972.

SM
VIDLICOVÝ ŠESTIVÁLEC MASERATI
SM byl v roce 1972 zvolen ve Spojených státech nejlepším autem roku, což se u zahraničního vozu stalo úplně poprvé. Vůz SM se rovněž zapojil do závodů rallye, v rámci závodní divize, kterou řídila Marlène Cottonová. Největšího vítězství dosáhl při svém prvním startu v roce 1971 v Marocké rallye.

Foto:
Jean Deschaseaux vede v Marocké rallye v roce 1971 vůz SM k vítězství.
Bandama rallye 1973 se zkráceným prototypem SM.

CX
NÁSTUPCE LEGENDÁRNÍHO DS
Vůz CX se objevil v roce 1974 jako nástupce vozu DS. I on se osvědčil v závodech, překvapivých výsledků dosáhl v afrických rallye (Senegalská rallye, Rallye Paříž – Dakar).

Foto:
V Senegalské rallye se v roce 1977 probojovalo do čela sedm vozů CX 2400. Citroën ve stejném roce získal Pohár konstruktérů.

Str. 9:
VISA
VELKÁ PREMIÉRA
Toto malé kompaktní auto se zapojí do různých rallye (šotolina, asfalt, sníh, písek), a to ve verzi s pohonem na 2 i 4 kola. Vyhraje mnoho významných závodů.
Foto:
V roce 1983 se v rallye 1000 pistes prosadil Philippe Wambergue za volantem vozu Visa 4x4 proto.
Účast vozu visa na Rallye Paříž – Dakar v roce 1984.

2 CV
BÁJNÁ KACHNA
Dodnes nejoblíbenější vůz fanoušků na celém světě.
Nepříliš silný, ale lehký vůz 2 CV se proslavil na crossových okruzích, i v terénních rallye, které značka začala pořádat na začátku 70. let v návaznosti na expedice v polopásových vozidlech: Paříž – Kábul – Paříž (1970), Paříž – Persepolis – Paříž (1971), rallye Afrika z Abidžanu do Tunisu (1973).

Foto:
Na startu rallye Paříž – Kábul – Paříž se sešlo 1 300 mladých účastníků ve věku od 18 do 30 let, aby se za volantem 494 vozů 2 CV vydali na cestu dlouhou 16 500 km, kterou urazili během měsíce.

Str. 10:
Foto:
Díky talentovaným pilotům za volantem vozu ZX Rallye Raid zaznamenal Citroën v roce 1994 nové vítězství, a to druhý titul mistrů světa v terénní rallye.
V roce 1995 umístil Citroën na 15. rallye Paříž – Dakar dva vozy ZX Rallye Raid na první tři místa v celkovém hodnocení.
Paříž – Moskva – Peking 1992: 60 let po expedici Croisière jaune Citroën navázal na tradici vítězstvím s týmem Pierre Lartigue – Michel Périn.

Str. 11
Foto:
Vítězství vozu ZX Rallye Raid Evolution 3 ve 13. Tuniské rallye.
ZX RALLYE RAID
BEZVÝHRADNÉ KRALOVÁNÍ
S příchodem Guy Fréquelina do čela divize Citroën Sport v roce 1989 se značka pustila do mezinárodního sportovního programu nebývalého rozsahu.
V letech 1990 – 1997 získal vůz ZX Rallye Raid (vzniklo postupně 5 verzí) 36 vítězství ve 42 terénních rallye, kterých se zúčastnil. Patřilo mezi ně vítězství v rallye Paříž – Moskva – Peking v roce 1992 a 4 vítězství v Rallye Paříž – Dakar (1991, 1994, 1995 a 1996). Citroën celkem získal 5 Pohárů konstruktérů FIA v terénních rallye, a to v letech 1993 – 1997. Pierre Lartigue získal 4 tituly v Poháru jezdců (1993 – 1996) a Ari Vatanen jeden v roce 1997.

Str. 12:
XSARA KIT CAR
NÁVRAT
S VOZEM Xsara Kit Car se Citroën vrátil do klasických rallye. První start a první vítězství přišlo v rallye Lyon – Charbonnières v roce 1998 s Philippem Bugalskim a Jean-Paulem Chiaronim. Tato posádka vyhrála mistrovství Francie v rallye v roce 1998 a 1999 v této Xsaře s dvoulitrovým atmosférickým motorem. V roce 2001 se mistry Francie stali Sébastien Loeb a Daniel Elena za volantem stejného vozu.
Xsara Kit Car umožnila Citroënu získat v roce 1999 první vítězství v mistrovství světa v rallye, a to v Katalánské rallye.

Foto:
Philippe Bugalski (vpravo) a Jean-Paul Chiaroni vyhráli mistrovství Francie v rallye. Zde na Rallye du Var v roce 1998.

Str. 13:
Foto:
Mistrovství Francie v rallye: Rallye du Var v roce 1998.
Vůz Xsara Kit Car s výkonem 280 k, který byl o 130 kg lehčí než sériová verze, prokázal své závodní kvality: 1. start a 1. vítězství v rallye Lyon – Charbonnières v roce 1998, která se započítává do mistrovství Francie v rallye.
Katalánská rallye v roce 1999. První vítězství na mistrovství světa v rallye.

Str. 14:
Foto:
Finská rallye 2005: Sébastien Loeb skončil na druhém místě a upevnil si svou pozici lídra soutěže.
Colin Mac Rae na Australské rallye v roce 2003.
Sébastien Loeb byl v roce 2004 prvním neskandinávským pilotem, který triumfoval na Švédské rallye.

Str. 15:
Foto:
Při druhé účasti vozu Xsara WRC na Rallye Monte Carlo, která je součástí mistrovství světa v rallye, se Citroënu podařilo obsadit všechna tři první místa.
Na stupních vítězů: Derek Ringer a Colin McRae, Daniel Elena a Sébastien Loeb, Marc Marti a Carlos Sainz.

XSARA WRC
VE ZNAMENÍ VÍTĚZSTVÍ
V roce 2001 se Citroën zapojil do mistrovství světa v rallye. Pod vedením Guy Fréquelina se prosadila nová verze Xsary s motorem o výkonu 300 k s turbokompresorem a pohonem všech 4 kol. Od roku 2002 do konce roku 2006 získala Xsara WRC 32 vítězství (z toho 28 Sébastien Loeb), 3 tituly v Poháru konstruktérů a posádka Sébastien Loeb / Daniel Elena získala tři tituly v Poháru jezdců.

Str. 16:
C4 WRC
POTVRZENÍ
Od roku 2007 převzal od Xsary WRC pomyslné žezlo vůz C4 WRC, který pokořil všechny možné rekordy. Loeb se za jeho volantem za pomoci svého spolujezdce Daniela Eleny vyrovnal se 7 tituly mistra světa Schumacherovi.
Citroën vyhrál v letech 2008, 2009 a 2010 pod vedením nového sportovního ředitele Oliviera Quesnela tři Poháry konstruktérů v řadě.
Během čtyř let závodění získal vůz C4 WRC celkem 36 vítězství (rekord), 1 261 bodů v hodnocení konstruktérů 87 medailových umístění vyhrál 610 rychlostních zkoušek.
Foto:
Sébastien Lob a Daniel Elena vyhráli v roce 2010 britskou rallye a dosáhli tak osmého vítězství v sezóně. V této sezóně dosáhli jedinečného výkonu: zaznamenali body v každé rallye.

Str. 17:
Foto
Na rallye Monte Carlo. Sébastien Loeb a Daniel Elena dosáhli v knížectví svého čtvrtého úspěchu.

Argentina 2008: Sébastien Loeb a Daniel Elena skončili se svou C4 WRC na nejvyšším stupni vítězů, Dani Sordo a Marc Mati dojeli třetí.

Na Francouzské rallye 2010 Sébastien Loeb potvrdil posedmé v řadě, že je mistrem světa v rallye. Tato rallye se poprvé konala v jeho rodném městě Haguenau.

Str. 18
Foto:
Citroën Racing dává tři vozy DS3 WRC k dispozici soukromým posádkám, aby se mohly podílet na atraktivnosti mistrovství světa v rallye.

Oficiální vozy DS3 WRC budou svěřeny dvěma posádkám ve složení Sébastien Loeb-Daniel Elena a Sébastien Ogier-Julien Ingrassia.

Poprvé se vůz DS3 WRC objeví na Švédské rallye v únoru 2011.

Str. 19
Foto:
Vůz DS3 WRC je kompaktnější než byla C4 WRC, díky čemuž jsou jeho vlastnosti ještě pozoruhodnější. Oficiálním cílem je udržet si titul v Poháru konstruktéru i pilotů.

DS3 WRC
NOVÁ VÝZVA
Jeho úkol? Udržet nadvládu značky v soutěžích rallye. Udělat z Loeba nejlepšího jezdce v historii automobilových závodů. Přidat slavnou kapitolu k legendě Citroën. Vůz DS3 WRC bude v souladu s novými předpisy FIA (Mezinárodní automobilová federace) vybaven v roce 2011 novým benzínovým motorem o obsahu 1,6 l s přímým vstřikováním a turbokompresorem, který vyvinul a vyrobil tým Citroën Racing. Dobrodružství pokračuje!

Str. 20
Foto:
Vůz Ami 6 s předním pohonem a zvláštním odpružením poskytuje řidiči jedinečnou stabilitu. Ami 6 nabízí úplný výhled – ze všech stran je výhled do krajiny. I ve špatném počasí je díky sklonu zadního okna rozhled dokonalý.

Str. 21
AMI 6
50 LET
Vůz s nezapomenutelným zadním oknem s negativním sklonem, který se objevil v roce 1961, s nerovnou, ale opovážlivou přídí, která si přitom získala nepopiratelné sympatie a hlavně zůstala 50 let netknutá. Vůz, kterého se do roku 1971 vyrobilo více než milion kusů (verze kombi), poznamenal Francii 60. a 70. let. V roce 1966 šlo ve Francii o nejprodávanější automobil.

Str. 22
Foto:
Kombi Ami 6 odvozené od sedanu, od něhož si zachovalo technické vlastnosti, potvrdilo užitkový charakter vozu. Představeno bylo na pařížském Autosalonu v roce 1964.

Str. 22
Foto:
V zimě 1967 podnikly dva sedany Ami 6 cestu po Evropě v délce 3 323 km za 35 hod 18 min, což znamená průměrnou rychlost 94,78 km včetně zastávek.

Vůz Ami 6 je důvtipný, dokáže převézt cokoliv.

Str. 24
KLUBY CITROËN
NA VÝSTAVĚ RÉTROMOBILE 2011

Amicale des Clubs Citroën
předseda: Laurent de Rocheprise
BP 38 - 92362 Meudon-la-Forêt
www.amicaledesclubscitroen.fr
laurentmr@hotmail.com
Vystavený vůz: Ami 6 sedan

Amicale Citroën Internationale
předseda: Didier Parjadis
6, rue Fructidor - case courrier LI074
75835 Paris Cedex 17
www.amicale-citroen-internationale.org
didier.parjadis@wanadoo.fr
Vystavený vůz: 2 CV Cocorico

Association des 2 CV Clubs de France
předseda: Joël Landeroin
rue Anthelme Brillat Savarin - 45100 Orléans
www.asso2cvclubsfrance.org
president@asso2cvclubsfrance.org
Vystavený vůz: 2 CV 24 hodin Spa

Automobile Club André Citroën
předseda: Jean François Soyez
23, route de la Vallée - 78930 Goussonville
www.club-a-citroen.fr
jfsoyez@yahoo.fr
Vystavený vůz: Rosalie rekordů

Citromini
předseda: Alain Barbo-Dumercy
11, villa Georges Serre - 94300 Vincennes
www.citromini.fr
contact@citromini.fr
Vystavení modelů různých velikostí

Club Citroën France
předsedkyně: Marie Christian
1, rue l’Ouverdière - 27940 Villers sur le Roule
www.clubcitroenfrance.auto-blog.fr
clubcitroenfrance@numericable.fr
Vystavený vůz: Visa 1000 pistes

DS Club Révolution 55
předseda: Norbert Samson
22, avenue Louis - 77270 Villeparisis
www.dsclub55.free.fr
norbert.samson@juradm.fr
Vystavený vůz: závodní DS kupé

IDS ID Club de France
předseda: Sylvain Molvinger
13-17, cité Aubry - 75020 Paris
www.dsidclubdefrance.net
sylvainmolvinger@ratp.fr
Vystavený vůz: závodní DS kupé

Euro SM Club
předseda: Pierre Philipps
6, allée des Peupliers - 60460 Précy/Oise
www.eurosmclub.net
pphilipps@voila.fr
Vystavený vůz: SM

IDéale DS FRANCE
předseda: André Monteillet
1, rue Georges Pompidou - 94270 Le Kremlin Bicêtre
www.ideale-ds-france.com
monteillet.andre@yahoo.fr
Vystavený vůz: závodní kupé DS assistance

Méhari Club de France
předseda: Thierry Censier
12, rue de Paris - 95350 Piscop
www.mehariclubdefrance.com
president@mehariclubdefrance.com
Vystavený vůz: Méhari

SM Club de France
předseda: Pierre Fraleux
BP 129 SOA - 95074 Cergy Pontoise Cedex
www.smclubdefrance.org
clubsmfr@wanadoo.fr
Vystavený vůz: závodní SM

La Traction Universelle
předseda: Jean-Louis Poussard
1, avenue Marthe - 95100 Argenteuil
www.la-traction-universelle.org
jl.poussard@wanadoo.fr
Vystavený vůz: závodní Traction Avant 15.6

CX Club de France
předseda: Eric Duval
63 bis, sentier des Reddons - 77450 Esbly
www.cxclubdefrance.fr
cxclubdefrance@msn.com
Vystavený vůz: závodní CX

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu