Vyhledávání

ŘSD pokračuje v procesu úspor na projektech silniční dopravní infrastruktury, i mostů

ŘSD připravuje opatření ve výstavbě mostních objektů – s cílem větší efektivity a úspor
Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v procesu úspor na projektech silniční dopravní infrastruktury. Novinkou je série opatření k efektivnější a úspornější výstavbě mostních objektů. Jde o zcela nový přístup, jehož cílem je nastavení nových pravidel přípravy a výstavby. V návrzích se objevují například nově samostatné soutěže jen na mostní objekty nebo výběrový katalog.


Mostní objekty patří k nejnákladnějším částem dopravní infrastruktury. „To platí nejen o přípravě, ale i o jejich výstavbě a především o jejich údržbě,“ říká ředitel výstavby ŘSD René Poruba. Podle informací ŘSD tvoří mostní objekty až 40 procent všech nákladů na stavbu dálnic a silnic v České republice. Automaticky tak při hledání významnější části úsporných opatření jsou právě mostní objekty jednou z priorit.

Dosud probíhala příprava a výstavba mostních objektů s nízkou efektivitou. Například byly mostní objekty z většiny soutěženy jako součást celé komunikace, tedy včetně navazující silnice nebo dálnice. Také se upřednostňoval architektonický vzhled, což stavbu významně prodražovalo. Neexistovala také koncepčnost ve stavbě mostů a nulová kontrola jejich stavu, oprav a údržby. „V důsledku to znamená, že jsou dnes mosty zastaralé a velká část z nich je v nevyhovujícím stavu,“ říká René Poruba.

ŘSD se po dalších částech dopravní infrastruktury (tunely, ekodukty a další) chce na mosty detailněji zaměřit. Nový přístup chce nastavit v procesu přípravy projektu mostních objektů, při výběrových řízeních a v jednodušších technických předpisech. „Chceme do soutěží na stavbu mostních objektů dostat větší počet specializovaných stavebních společností, do nákladů zahrnout nejen výstavbu, ale i náklady na provoz a údržbu a současně navržené řešení podrobovat oponentuře nezávislých expertů,“ vysvětluje René Poruba.

Mezi novinky zaváděné ŘSD patří například soutěže na realizaci samostatných mostních objektů v předstihu před navazující silniční komunikací. Otevře se tím možnost pro účast většího počtu specializovaných mostařských společností. „Dosud byly tyto specializované firmy diskriminovány. Vzhledem ke své specializaci nedisponují zkušenostmi pro výstavbu silničních komunikací. Proto se nemohly soutěží za současné praxe účastnit,“ upřesňuje René Poruba. Další z řady opatření je zavedení technických normativů do přípravy a stavby mostních objektů nebo finanční kontroly při údržbě. Dominovat bude nově ekonomická stránka před architekturou.

Mostní objekty také budou rozdělovány do dvou skupin - mosty menších a středních rozpětí a mosty velkých rozpětí. U mostů velkých rozpětí bude probíhat na mostní objekty samostatná soutěž a zadávací dokumentace bude jen se základními parametry. „Otevřeme tím trh pro nové dodavatele. Očekáváme silnější tlak na efektivitu a úspory v porovnání se současným stavem,“ říká René Poruba.

Novinkou u mostů menších a středních rozpětí bude tzv. katalogizace doporučených konstrukcí. „ŘSD provede základní výběr vhodné konstrukce, který bude vodítkem pro účastníky soutěže. Výběr zhotovitele bude mít poměrně jasná pravidla. Nepřekvapí nás ani změna ceny v průběhu výstavby,“ doplňuje René Poruba.

ŘSD plánuje tyto nové aspekty zavést do procesu přípravy a výstavby co nejdříve. S ohledem na nižší rozpočet pro celou dopravní infrastrukturu jsou tyto změny a jejich uvedení do procesu co nejdříve více než důležité.



ŘSD

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu