Vyhledávání

Stávka je zase tady : MD radí motoristům, jak se chovat při dopravní zácpě...

MD - „Jak se chovat při dopravní zácpě“

„Prahu ochromí stávka, řidiči budou v hodinových kolonách, hrozí totální kolaps dopravy…“ i to jsou některé z titulků dnešních médií. Všechny hovoří o rizicích, které souvisejí se čtvrteční stávkou odborářů v metropoli. Stávkovat se ale bude nejen tam. Hlavní rada zní, kdo nemusí, ať do krizových míst ani nevyjíždí! Pro ty ostatní, kteří se tomu vyhnout nemohou a do aut usednout prostě musí, vydává ministerstvo dopravy doporučení, jak se v koloně chovat a na co nezapomenout.

Nedílnou součástí bezpečné jízdy je již její správné naplánování. Tzn. najít si optimální trasu i čas mimo předpokládanou dopravní špičku a očekávaná místa blokád nebo jiných dopravních omezení. Vyplatí se i sledovat aktuální dopravní zpravodajství a snažit se podle něj vyhnout hustému provozu nebo aktuálním zácpám.

Pravidla pro chování v kolonách a dopravních zácpách jsou jednoduchá a vesměs všeobecně známá. Mají mnohé společného s přípravami na jakoukoliv delší cestu.

Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem.

Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi.

Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času.

Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému.

Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se prolétají stojící kolonou.

Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče.

Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou. Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor.


Jakub Ptačinský
vedoucí tiskového oddělení / tiskový mluvčí

Ministerstvo dopravy ČR
nábřeží Ludvíka Svobody 12, 110 15, Praha 1

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu