Vyhledávání

Světová premiéra právě teď na autosalonu v Ženevě 2009: Opel Ampera

* Opel Ampera vyjede v roce 2011
* Elektromobil s prodlouženým dojezdem na 500 km
Na 79. Mezinárodním autosalonu v Ženevě si dnes odbývá svoji světovou premiéru revoluční prototyp Opel Ampera. Elektromobil s prodlouženým dojezdem (E-REV: Extended-Range Electric Vehicle) uvedl Carl-Peter Forster, který zároveň oznámil plán na zavedení tohoto modelu sériové výroby koncem roku 2011.

Ampera bude k dispozici i s pravostranným řízením pro sesterskou značku Vauxhall.

„Opel Ampera znovu dokládá vedoucí pozici koncernu General Motors na poli elektrifikace automobilů," prohlásil Carl-Peter Forster. „Sofistikovaný systém elektrického pohonu Voltec je naší reakcí na požadavky doby, kdy je nutné hospodárně využívat zdrojů energie a co nejvíce chránit životní prostředí."

Design pětidveřového čtyřmístného vozu Opel Ampera odpovídá modernímu stylingu značky Opel, jež dokonale propojuje sochařské umění designerů s příslovečnou německou precizností. Na karoserii prototypu Ampera lze snadno vysledovat prvky, inspirované nedávnými výstavními koncepty Opel Flextreme a GTC Concept

„Představní prototypu Ampera je tím nejlepším možným způsobem, jak oslavit 110 let dlouhou tradici inovací Opelu v automobilovém průmyslu," říká Alain Visser, vicepresident GM Europe odpovědný za značku Opel.

Kola Opelu Ampera jsou v každé situaci poháněna elektrickou energií. Při jízdách do vzdálenosti 60 km dodávají energii trakčnímu motoru lithium-ionové akumulátory o výkonu 16 kWh a vůz tedy neprodukuje absolutně žádné emise CO2. Po vyčerpání baterií se potřebná elektrická energie získává z generátoru, poháněného spalovacím motorem, který dokáže prodloužit dojezd vozu na více než 500 km.

Akumulátory Opelu Ampera lze dobíjet z běžné domovní sítě 230 V. Specialisté GM Europe analyzují požadavky na infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů s energetickými společnostmi, včetně španělské firmy Iberdrola.

Systém Voltec garantuje prototypu Opel Ampera výkony i komfortní chování

Akční rádius přes 500 km dává zapomenout na obavy z krátkého dojezdu

Revoluční Opel Ampera se stane prvním elektřinou poháněným automobilem s nulovými emisemi v Evropě, který bude uzpůsobený pro každodenní využívání v běžném provozu. Díky sofistikovanému systému pohonu Voltec garantuje Opel Ampera svižnou akceleraci a uživatelsky příjemné chování. Prostorná pětidveřová karoserie nabízí pohodlí čtyřem pasažérům, dostatečně objemný zavazadlový prostor se postará o jejich zavazadla. Akční rádius Opelu Ampera činí více než 500 kilometrů.

„Pohon na elektřinu je nejenom ekologický, ale Ampera dokazuje, že je řídit elektromobil může být i příjemný zážitek," šéfkonstruktér Frank Weber. „Díky mohutnému točivému momentu 370 Nm, který má řidič k dispozici bezprostředně po rozjezdu, a téměř bezhlučnému pohonu připomíná jízda v Opelu Ampera spíše let!"

Kola Opelu Ampera za všech okolností a ve všech rychlostech poháněna elektrickou energií. Při jízdách do vzdálenosti 60 km dodává energii sofistikovaná lithium-ionová baterie výkonu 16 kWh.

Při jízdě na akumulátory, Opel Ampera neprodukuje žádné emise CO2. Pokud se akumulátor vyčerpá, plynule se spustí zážehový motor (který pracuje i na směs E85), pohánějící generátor, jež dále napájí trakční elektromotor a zároveň dobíjí baterii. Tato technologie prodlužuje akční rádius vozu na 500 kilometrů, teprve poté je nutné akumulátor dobít ze standardní domovní elektrické sítě 230 V.

Ampera zaručuje bezproblémové cestování

Na rozdíl od konvenčních elektromobilů tedy Opel Ampera eliminuje obavy z nedostatečného dojezdu - řidič se nemusí stresovat, zda vybité akumulátory předčasně neukončí jeho jízdu.

„Vyspělý systém s moderními lithium-ionovými akumulátory je základem dlouhého dojezdu Opelu Ampera," říká Hans Demant, vicepresident GM Europe odpovědný za techniku. „Inženýři našeho Výzkumného a vývojového centra v německém Mainz-Kastelu testují akumulátory po 24 hodin denně 365 dnů v roce - chceme mít absolutní jistotu, že pohonný systém stoprocentně naplní očekávání zákazníků."

Sadu akumulátorů bude vyrábět přímo koncern General Motors ve vlastních provozech, takže GM prvním producentem automobilů v USA, který si sám vyrábí lithium-ionové baterie. Více než 220 lithium-ionových buněk je seskupeno do sady profilu písmene „T", která dává dostatečný výkon pro provoz Opelu Ampera. Téměř bezhlučný elektrický pohon disponuje točivým momentem 370 Nm bezprostředně po rozjezdu. Výkon 150 k zaručuje zrychlení Opelu Ampera z 0 na 100 km/h v čase pod 9 sekund, maximální rychlost činí 161 km/h.

Opel Ampera bude uzpůsobena požadavkům na každodenní provoz většiny evropských zákazníků. Vždyť například asi 80 procent německých řidičů ujede denně méně než 50 km.

Odborníci automobilky Opel předpokládají, že náklady elektromobilu Opelu Ampera na 1 km jízdy budou při současných cenách benzinu asi pětinové v porovnání s modelem poháněným konvenčním zážehovým motorem obdobných parametrů.


Opel Ampera - předběžné technické specifikace

Druh vozu:
5-dveřový hatchback s pohonem předních kol

Třída:
Elektromobil s prodlouženým dojezdem E-REV (Extended-Range Electric Vehicle)

Povozek:
Nezávislé zavěšení kol McPherson vpředu, kombinovaná kliková náprava vzadu, kotoučové brzdy u všech kol, rekuperační brzdový systém, řízení s elektrickým posilovačem

Počet sedadel:
Čtyři


Výkon

Maximální rychlost (km/h):
161

Dojezd na akumulátory (km):
60

Celkový dojezd (km):
> 500

Rozměry

Rozvor (mm):
2685

Délka (mm):
4404

Šířka (mm):
1798

Výška (mm):
1430

Zavazadlový prostor (l):
301


Akumulátory

Typ:
Lithium-ionové

Výkon (kWh)
16


Elektrický pohon

Výkon (kW / k):
111 / 150

Točivý moment (Nm):
370


Exteriér

Kola a pneumatiky:
Speciálně vyvinuté pneumatiky s nízkým valivým odporem, kované hliníkové ráfky 17"


Elektromobil Ampera kombinuje efektní design značky Opel s funkčními formami praktického hatchbacku

Tým designerů General Motors se při vývoji Opelu Ampera snažil připravit koncept praktického elektromobilu, který by odrážel stylistické atributy moderního designérského jazyka automobilky Opel. Opel Ampera nabízí prostorný interiér a futuristické prvky výbavy v aerodynamické, efektně ztvárněné karoserii.

„Opel Ampera ukazuje možnosti sofistikovaných pohonných technologií v kombinaci s promyšleným automobilovým designem. Snažili jsme se o dosažení co nejnižšího aerodynamického odporu vzduchu, ale zároveň jsme nechtěli omezovat uživatelský komfort při každodenním používání vozu," říká Phil Zak, šéfdesigner GM Europe odpovědný za exteriérový design.

Sochařské umění podporuje dynamický styling Opelu Ampera

Na vnějším vzhledu Opelu Ampera lze vysledovat mnoho stylistických prvků, se kterými se představily již výstavní studie Opel Flextreme a GTC Concept. Jde například o dramatické bumerangovitě tvarované světlomety, které bez jakýchkoli rušivých přechodů integrují dole uložené světlomety do mlhy. Celý nízko položený vůz působí velmi dynamicky, což je patrné nejlépe při pohledu zepředu nebo zezadu. Nové logo Opel je vsazeno do masky chladiče vpředu, resp. do chromovaného příčného žebra vzadu.

Vertikální výdechy krajů zadního nárazníku umocňují nejenom sportovní styling vozu, ale usměrňují i obtékání vzduchu kolem aerodynamicky efektivně řešené karoserie. Atraktivní styling vozu podporuje i unikátní bílý lak s perleťovým efektem.

Optimalizovaná aerodynamika

Aerodynamika Opelu Ampera hrála při hledání možností maximálního dojezdu vozu velmi důležitou roli. Inženýři a designeři GM se společně doplňovali při optimalizaci proudění vzduchu kolem karoserie, a to zejména v problémových místech, jako je například čelní maska nebo vnější zrcátka. Velká pozornost byla věnována i zádi se speciálně vyvinutým spojlerem. Masku chladiče i litá pětipaprsková 17" kola kryje lehký polykarbonát - toto zakrytování snižuje odpor vzduchu v kritických oblastech karoserie.

Výhody moderního hatchbacku v kombinaci s nejmodernějšími technologiemi

Opel Ampera nabízí prostor a pohodlí, jaké zákazníci očekávají od moderního čtyřmístného pětidveřového vozu. Zavazadlový prostor má objem 301 litrů. Středová konzole palubní desky je vyvedená v černém, rudém a stříbřitém odstínu.

Výplně dveří svým ztvárněním odrážejí elektrickou podstatu vozu. Ovládání vozu usnadňuje dvojice informačních displejů s dotykovými obrazovkami.

„Ampera si přiváží moderní prvky výbavy, se kterými se určitě setkáme u připravovaných modelů Opel," tvrdí John Puskar, šéfdesigner GM Europe odpovědný za interiérový design.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu