Vyhledávání

Trh pneumatik zažil v loňské sezóně největší změnu. Projevil se nedostatek pneumatik

DESATERO SPOLEČNOSTI LEASEPLAN:
PNEUMATIKY – JAK NA NĚ?


(Praha, 12. dubna 2011) – Společnost LeasePlan přichází na základě svých zkušeností největšího vlastníka automobilů v České republice se sérií doporučení týkajících se pneumatik, jejich nákupu, provozu i uskladňování. Trh pneumatik zažil v loňské sezóně největší změnu za poslední roky. Projevil se nedostatek pneumatik a komoditní trh vyšponoval i vlivem hospodářské krize ceny základních surovin, ze kterých se pneumatiky vyrábějí (kaučuk, železo, saze), poměrně vysoko. V důsledku toho nyní s určitým zpožděním nastává zdražení pneumatik. Výrobci pneumatik rovněž omezili své výrobní kapacity a eliminovali skladové zásoby, takže se v nejbližší době nebude opakovat situace, ze které tak profitovali internetoví prodejci, tedy snaha výrobců zbavit se alespoň části skladových zásob za každou cenu. I kvůli zdražení je nyní ještě důležitější než dříve zaměřit se na správný výběr pneumatik, jejich ekonomický provoz a rovněž správné uskladnění tak, aby pneumatiky vydržely co nejdéle.

„Správný výběr pneumatik je pro jízdní vlastnosti každého automobilu naprosto klíčový. Je třeba si uvědomit, že na silnici vás drží jedině pneumatiky, nikoliv luxusní vybavení interiéru či satelitní navigace, proto jejich výběr nepodceňte,“ říká expert ze společnosti LeasePlan Ondřej Všianský.

Deset doporučení společnosti LeasePlan týkajících se pneumatik:

1. Vždy rozhodují údaje ve velkém technickém průkazu
Ve velkém technickém průkazu (Osvědčení o registraci vozidla) každého automobilu najdete přesně schválenou specifikaci pneumatik a disků na dané vozidlo. Údajů v tomto „rodném listě“ automobilu je třeba se bezpodmínečně držet, jinak hrozí velké problémy při STK i při vyšetřování jakékoliv nehody s vaší účastí. Specifikace uvedená v technickém průkazu není doporučením, ale nařízením.

2. Pozor na aplikační katalogy
S první radou souvisí i ta druhá: pozor na prodejce argumentující aplikačním katalogem výrobců pneumatik. Prodejce vám často nabídne pneumatiky, které potřebuje prodat, a tvrdí vám, že jsou pro vaše auto podle aplikačního katalogu použitelné. Váš velký technický průkaz ovšem tvrdí něco jiného. Aplikační katalogy nejsou nijak právně závazné a v případě problémů vás nezachrání.

3. Pozor na pneumatiky „z internetu“
Nové pneumatiky byste měli ideálně pořizovat v některém z renomovaných pneuservisů. Dané problematice tam nejlépe rozumějí, navíc zajistí i spojené služby jako skladování a nehrozí zde ani problémy s případnými reklamacemi. Známé jsou naopak problémy s pneumatikami objednanými na „internetu“, kde jsou nabízeny za „atraktivní“ ceny. Tyto ceny jsou zhruba o 5 procent nižší než v pneuservisech, ale na druhou stranu nedostanete slevu na výměnu pneumatik a kompletní služby. Zpravidla neznáte historii pneumatik, mohly být někde roky nesprávně skladovány. Nejvyšší akceptovatelné stáří pneumatiky přitom může být za předpokladu správného skladování maximálně 4 roky od data výroby. Pokud se navíc na pneumatice objeví například po 5 tisících kilometrech nějaká anomálie, reklamace internetových pneumatik bývá zpravidla problematická.

4. Cenová kategorie pneumatik: platí „svůj k svému“
Pneumatiky většiny výrobců lze rozdělit do třech základních kategorií: budgetová, střední a prémiová kategorie. Při výběru kategorie se řiďte hlavně kategorií vašeho automobilu. Stává se, že někdo utratí hodně za drahé auto, následně chce ušetřit na pneumatikách a diví se, že pneumatiky pak mají na jeho těžkém autě velmi malý nájezd. Zde by byla jistě na místě prémiová kategorie pneumatik, zvláště pokud má řidič v oblibě razantnější jízdní styl. Naopak na městské auto nižší či nižší střední třídy určené k rozvážení dětí a nákupům není potřeba lepší kategorie pneumatik než budgetová. Obecně lze konstatovat, že pneumatiky prémiové kategorie jsou kvalitnější a poskytují lepší jízdní komfort. Ojíždějí se rovnoměrněji, a také jsou tišší.

5. Budgetová kategorie neznamená nižší bezpečnost
Častým mýtem je, že pokud se chcete cítit na silnici skutečně bezpečně, jedinou možnou volbou jsou drahé prémiové pneumatiky. Nejlevnější budgetová kategorie v žádném případě neznamená nižší bezpečnost, pokud jde ovšem o produkt renomovaného výrobce. Všechny pneumatiky prodávané na českém trhu musejí projít přísnou homologací, takže nehrozí, že byste jejich použitím riskovali. Rozdíl mezi budgetovou a prémiovou kategorií spočívá spíše v komfortu, jízdních vlastnostech a kilometrovém výkonu pneumatiky.

6. Držte se výrobců pneumatik etablovaných na trhu
Předchozí rada ale samozřejmě platí jen pro pneumatiky renomovaných výrobců etablovaných na trhu. V Česku jsou jinak za nízké ceny k mání i pneumatiky různých čínských či korejských výrobců, zde se ale snaha ušetřit nemusí vyplatit, protože kvalita těchto výrobků nebývá valná. Na druhou stranu si nenechte prodejcem ani vnutit pneumatiku s vyšším zátěžovým indexem či vyšší rychlostí, než předepisuje výrobce vašeho automobilu, a tudíž pneumatiku zbytečně drahou.

7. Klíčovou vlastností pneumatiky je její nájezd
Při nákupu pneumatik byste měli brát zřetel též na průměrný nájezd daného typu pneumatiky, tedy počet ujetých kilometrů, které pneumatika zvládne, než se zcela opotřebuje (tzv. kilometrový výkon). Tento parametr ovlivňuje celá řada vnějších faktorů jako jízdní styl, zatížení vozidla či správné huštění. Liší se rovněž podle výrobce a kategorie pneumatiky. Pneumatika budgetové kategorie má za ideálních podmínek kilometrový výkon kolem 30 až 35 tisíc km, prémiová pak i přes 50 tisíc km.

8. Jak hluboký mít dezén? Dobré jízdní vlastnosti kontra bezpečnost
Vyhláška předepisuje hloubku dezénu minimálně 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik na vybraných úsecích. V praxi lze ale z důvodu bezpečnosti doporučit vyřadit například letní pneumatiky z provozu již při hloubce dezénu cca 2 mm.

9. Zkontrolujte si jednou za dva měsíce tlak v pneumatikách
Pokud chcete, aby vám pneumatiky vydržely co nejdéle, je důležité v nich pravidelně kontrolovat tlak. Přehuštěné pneumatiky odskakují a neúměrně se sjíždí prostřední část dezénu. U podhuštěných pneumatik se naopak sjíždějí krajní pasáže, bočnice dobře nedrží a pneumatika se v zatáčkách odvaluje do boku. Při každé servisní prohlídce by také měl váš servis zkontrolovat, že máte optimálně nahuštěné rezervní kolo. Nedostatečné huštění pneu způsobuje vyšší valivý odpor, vyšší spotřebu pohonných hmot a tím dnes tolik sledované vyšší emise CO2 a ostatních škodlivých složek výfukových plynů. Platí zde pravidlo, že pneumatika podhuštěná o 10 procent má životnost nižší cca o 30 procent.

10. Ideální podmínky uskladnění zajistí pouze servisy
Pokud chcete mít jistotu, že budou pneumatiky skladovány za zcela optimálních podmínek, svěřte je ideálně renomovanému pneuservisu. Ten disponuje speciálními regálovými systémy i dostatečným pojištěním proti případným škodám. Zároveň pneumatiky před opětovnou montáží připraví na další sezónu. Pokud nicméně chcete pneumatiky uskladňovat svépomocí, dejte si pozor hlavně na nadměrnou vlhkost, přímý sluneční svit, extrémní teplotu a podobně. Ideální je pro skladování suchý sklep, naopak půda se příliš nehodí. Pneumatiky rovněž dobře zajistěte proti zlodějům a požáru. Ve skladových prostorách by neměly být velké výkyvy teplot. Pneumatiky na discích nikdy neskladujte na výšku, vždy v takzvaném komínu. Nic dalšího na ně nepokládejte.

Společnost LeasePlan připravila těchto deset doporučení na základě svých konkrétních zkušeností a zkušeností svých klientů. LeasePlan v současnosti provozuje přes 20 000 vozidel, která svým zákazníkům pronajímá formou operativního leasingu současně se zajištěním veškerých souvisejících služeb.





LeasePlan

LeasePlan je evropským i českým lídrem operativního leasingu automobilů a celosvětově patří k největším firmám poskytujícím automobilové služby. Každou minutu nakoupí pro své klienty v průměru dvě vozidla. Je zastoupen ve 30 zemích. V roce 1995 přivedl operativní leasing do České republiky a stal se jedničkou tuzemského trhu. Dnes zde spravuje vozový park téměř tisícovce klientů a je největším majitelem automobilů v Česku. Pro další informace prosím navštivte www.leaseplan.cz.


Operativní leasing:

Operativní leasing je nástrojem pro pořízení a externí správu firemních vozidel. Jde o dlouhodobý pronájem vozidel firmám včetně zajištění veškerých služeb. Operativní leasing pomáhá firmám ušetřit, protože veškerou agendu i servis spojené s firemními vozidly za ně efektivněji vyřizuje LeasePlan. LeasePlan jako specialista na firemní vozidla dosahuje nejnižších cen u dodavatelů, a tuto výhodu přenáší na své zákazníky.
Operativní leasing je dnes standardně nabízen od 12 do 60 měsíců a do celkového nájezdu kolem 180 tisíc km.

Hlavní výhody operativního leasingu v podání společnosti LeasePlanu jsou:

· Všechny služby v jednom a bez starostí – firmy se mohou plně věnovat hlavnímu předmětu své činnosti, a ne se zabývat správou vozového parku.
· Operativní leasing zahrnuje pořízení vozidel, servis i veškerou administrativu. Umožňuje také přesně spočítat měsíční náklady na vozidlo - vyjádřené v jediné měsíční položce, kterou klienti předem znají.
· Firmy s pomocí operativního leasingu ušetří - lepší ceny u dodavatelů přenášené na zákazníky.
· LeasePlan nakupuje 6 tisíc automobilů ročně a je významným zákazníkem servisů i dalších dodavatelů – díky tomu může nabídnout nižší ceny pro klienty.
· Žádná počáteční akontace – operativní leasing je výborný pro cash flow firmy.




Jan Šimral
Madison PA
PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu