Vyhledávání

Z testů v rámci protokolu Euro NCAP vyplývá mizerná image bezpečnosti prvních čínských vozů.

Euro NCAP: definice
European New Car Assessment Program (Euro NCAP), který byl založen v roce 1997, je nezávislý evropský orgán chránící práva spotřebitelů. V současnosti s ním spolupracuje sedm vlád, dále spotřebitelská sdružení, automobilové kluby, nevládní organizace, atd. Provádí nárazové testy (crashtesty) u nejprodávanějších vozů v Evropě, u nichž hodnotí, jak je v případě nárazu chráněna jejich posádka (řidič, spolujezdci).

Euro NCAP doplňuje a zpřísňuje stávající evropské předpisy týkající se crash testů. Evropské předpisy sice stačí k homologaci vozů a k jejich uvedení na evropský trh, ale hodnocení Euro NCAP poskytuje informace sloužící k ochraně spotřebitelů. Z testů v rámci protokolu Euro NCAP tak vyplývá mizerná image bezpečnosti prvních čínských vozů.

Od roku 1997 existuje systém známkování pomocí hvězdiček ve 3 samostatných kategoriích:
o Dospělí: maximálně 5 hvězdiček
o Děti: maximálně 5 hvězdiček
o Chodci: maximálně 4 hvězdičky

V roce 2009 bude proces hodnocení nových modelů a používaná loga k označení výsledků hodnocení zcela přepracován a bude se vydávat jen jedna celková známka. Tato známka kombinuje výsledky ze 4 kategorií testů, s váženými koeficienty, aby se mohlo dojít k celkovému skóre.

o Dospělí 50 %

o Děti 20 %

o Chodci 20 %
o Asistenční systémy 10 %

Cíl, který tento orgán s novými kritérii sleduje, je trojí:
o Podpořit auta, kterým se podaří dosáhnout co nejlepšího kompromisu z hlediska celkové bezpečnosti, a to jak pro dospělé, tak pro děti a chodce;
o Penalizovat auta, které na některou kategorii účastníků silničního provozu nebo vybavení nedbají;
o Racionalizovat hodnocení, aby se mohly snadno zavést nové protokoly testů nebo nová hodnotící kritéria a nemusel se přitom zvyšovat počet hvězdiček.

Do protokolu se zavádí nová kategorie, týkající se systémů aktivní bezpečnosti. Má sice prozatím jen malou váhu, ale odráží záměr Euro NCAP otevřít se primární bezpečnosti (zabránění nehodě) a hodnotit bezpečnost globálněji.
Souhrnná známka je vyjádřená v procentech a projevuje se v počtu hvězdiček (0 – 5). S tímto novým systémem hodnocení bude postupně (od roku 2009 do roku 2012) čím dál obtížnější 5 hvězdiček získat.

Typy testů po kategoriích

o Kategorie „Dospělí“
 Čelní náraz vozu do pevné deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/hod.;
 Boční náraz do boku vozidla vozíkem s deformačním čele rozjetým na rychlost 50 km/hod.;
 Boční náraz vozu na sloupek o průměru 25,4 cm v rychlosti 29 km/hod v úrovni sedadla řidiče;
 Náraz zezadu, u něhož se hodnotí riziko poranění krční páteře (hyperflexe krku - Whiplash) [nové]
o Kategorie „Děti“
 Hodnocení zádržných systémů dětí (dětské sedačky) ve voze pro změření celkové výkonnosti a dobrého přizpůsobení dětské sedačky vůči vozu.

o Kategorie „Chodci“
 Vrhání předmětů simulujících části těla chodce (dospělá hlava, dětská hlava, stehenní kost, noha) proti přední části vozidla.

o Kategorie „Asistenční systémy“: zohlednění systémů, kterými je vůz vybaven.
 Kontrolka nezapnutých bezpečnostních pásů,
 Electronic Stability Control: stabilizační systém upravující dráhu vozu, aby nedošlo k opuštění vozovky (u PSA označováno jako ESP),
 Proměnlivý omezovač rychlosti: odpojitelné zařízení, jež zabraňuje překročení rychlosti, kterou si řidič zvolí.

Toto nové hodnocení se provádí od 18. února 2009 současně se stále platným dřívější systémem hodnocení.
Prvním vozem, který byl s tímto novým hodnocením testován, je vůz C3 Picasso, který získal podle nových kritérií platných od roku 2009 celkem 4 hvězdičky.



Více informací naleznete na adrese:
http://www.euroncap.com/home.aspx

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu