Vyhledávání

Závody Mistrovství Evropy ve Štikovské rokli patří mezi nejnavštěvovanější autokrosové závody

Závody Mistrovství Evropy ve Štikovské rokli patří mezi nejnavštěvovanější autokrosové závody

Fenomén – diváci

Závody Mistrovství Evropy ve Štikovské rokli patří mezi nejnavštěvovanější autokrosové závody v České republice a podle oficiálních informací patří do absolutní špičky v návštěvnosti i v Evropě. Novopacký závod je druhý v pořadí, kde se jede nejdéle „Evropa“. Delší historii má pouze italská Maggiora. Podle dochovaných údajů byla největší návštěvnost v polovině osmdesátých let, kdy závody po několik let sledovalo více jak pětadvacet tisíc fanoušků.

V té době tvořilo velké procento (uvádí se až padesát procent) návštěvníků z bývalé NDR. Ne všichni novopačtí občané přijali první červencový víkend „německý výsadek“ hlučně chovajících se diváků s nadšením a ne všichni také fandí motoristickému sportu. Na druhou stranu – tento víkend je dodnes prospěšný novopackým obchodníkům a majitelům restaurací, jimž se výrazně zvednou v tomto období tržby.

V současnosti se počet diváků ustálil na průměru deseti tisíc při evropském závodě a zhruba tří tisíc při domácím šampionátu. Pačáci a diváci z nejbližšího okolí měli a mají vždy své oblíbence – v minulosti to byl skorodomácí jičínský Václav Uher a jezdci startující za Autoklub Nová Paka – František Kačírek a Jiří Bartoš. Dneska se chodí především na Vaška Fejfara, Jiřího Svobodu a Ivanu Kuželovou.

„Při studování údajů z historie autokrosových závodů jsem zjistil, že letošní závod v divizi plechových aut bude na Pace jubilejním třístým evropským závodem. Divize šestnáctistovek zde pojede 216. závod a 321. závod čeká na účastníky nejsilnější divize,“ říká Bohumil Kužel (údaje jsou z let 1979 – 2010).

Stejně jak se měnila částečně trať, měnily se i podmínky pro diváky. K tomu předseda Autoklubu Nová Paka dodává: „Především bych chtěl říct, že za ty roky se výrazně zlepšila bezpečnost diváků – byly vytvořeny divácké zóny a vytyčili jsme zakázané prostory, zvětšily se únikové prostory pro závodní vozy, už zde nenajdete diváka opřeného o svodidlo… také přemostění závodní trati bylo instalováno zejména pro bezepečnost diváků.“

Další výraznou změnou je zlepšená úroveň občerstvení. Zavedly se doprovodné programy – v poslední době hudba s občerstvením v sobotu večer před závody. Svá stálá místa zde mají fankluby Václava Fejfara, Petra Bartoše nebo Romana Keřky.Bohužel, stejně jako ve sportech jako je fotbal nebo hokej, je nebezpečným jevem vzrůstající agresivita diváků. Svou roli zde hraje i alkohol. Proto monitorování diváků během závodů a jejich odjezd sleduje jak městská policie, tak i Policie ČR i za pomoci vrtulníku.

V letech 1979 a 1980 začaly vznikat první divácké kempy, dnes v tom hlavním přebývá několik set příznivců autokrosu. Další se každoročně ubytovávají i u svých už známých Pačáků. Do Štikovské rokle však jezdí i celé autobusy z Nizozemska, ale také z Itálie či Litvy. Samozřejmě že neutuchá ani zájem z Německa. V posledních letech je zde stále více slyšet slovenština a ruština…

Také letos myslí organizátoři jubilujícího autokrosu na diváky. Budou si moci zakoupit propagační předměty, program plný historických údajů a po letech se budou moci
setkat s bývalými úspěšnými jezdci evropského autokrosu, a to i při chystané autogramiádě. Ukázněný a zasvěcený divák prostě do Štikovské rokle neodmyslitelně patří. Všechny novinky můžete získat na nově vytvořených stránkách: www.autoklubnp.cz .

 


Pavel Vydra

Foto: Neuvěřitelná divácká kulisa z osmdesátých let (foto archiv autoklubu)

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu