Vyhledávání

Změna vymezení skupin řidičských oprávnění v návrhu novely zákona o silničním provozu

ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ K ŘÍZENÍ TRAKTORŮ – JAK TO BUDE OD ROKU 2012

V řidičských průkazech vydaných před rokem 2002 se žadatelům o řidičské oprávnění skupiny CE, kteří absolvovali výcvik a zkoušky v autoškole, automaticky vyznačovalo nejen oprávnění k řízení skupiny CE (motorového vozidla nad 3,5 t s přívěsem), ale i oprávnění k řízení traktoru (skupina T). Po novelizaci zákonů se novým absolventům autoškol k získání oprávnění CE vyznačovalo v řidičském průkazu pouze oprávnění CE, ale to se vztahovalo i na řízení traktoru. V současné době se projednává další změna.

Změna vymezení skupin řidičských oprávnění je součástí návrhu novely zákona o silničním provozu, kterou Ministerstvo dopravy v prosinci 2010 předložilo vládě a kterou má být do českého práva transponována směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech. Vláda uvedený návrh dosud neprojednala; po projednání bude návrh předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu.

Skupina řidičského oprávnění kategorie C je v návrhu novely (viz nový § 80a) vymezena následovně: „Do skupiny C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených v písmeni g) (poznámka: tj. s výjimkou vozidel skupiny C1), jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg."

Vymezení skupiny C+E je pak podle návrhu následující: „Do skupiny C+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni h) (poznámka: tj. vozidla skupiny C) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg."

Podle navrženého § 81 má dále platit, že řidičské oprávnění udělené pro skupinu C opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny C1, respektive že řidičské oprávnění pro skupinu C+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B+E a C1+E. Vozidla skupiny T mezi vozidly, k jejichž řízení by mělo opravňovat řidičské oprávnění skupiny C, resp. C+E, uvedena nejsou.

K řízení traktorů tedy po přijetí novely, zůstane-li návrh ve stávající podobě, bude nezbytně nutné řidičské oprávnění skupiny T. To je v návrhu vymezeno následovně: „Do skupiny T jsou zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo."

Je navrženo, aby uvedená změna nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2012.

Součástí návrhu je však i přechodné ustanovení (čl. II bod 1 návrhu), v němž má být stanoveno: „Řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin udělená podle dosavadní právní úpravy zůstávají zachována v rozsahu, v jakém byla udělena. Řidičská oprávnění jednotlivých skupin a podskupin podle věty první opravňují rovněž k řízení vozidel, která jsou do skupin se shodným označením nově zařazena tímto zákonem, pokud tomu nebrání omezení řidičského oprávnění."

Jinými slovy by tedy bylo nadále možné řídit traktory na základě řidičského oprávnění skupiny C+E za předpokladu, že k udělení řidičského oprávnění C+E dojde před účinností uvedené novely.


Text návrhu viz webové stránky http://www.lepsipravo.cz/TopicForm.aspx?TopicId=23.

 


Zdroj: stanovisko zpracované JUDr. Janem Kněžínkem, Ph. D.

Únor 2011

Infoservis AČR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu