Vyhledávání

Zvuk ticha: Elektromobily jezdí do 25 km/h téměř bezhlučně. Ale pracuje na akustice .....

Zvuk ticha: Audi pracuje na akustice budoucích elektromobilů

· Elektromobily jezdí do 25 km/h téměř bezhlučně
· Odborníci na akustiku intenzivně pracují na vývoji zvuku budoucích elektromobilů
· Zvuk má odrážet hlavní hodnoty značky

Sonorní zvuk šestiválce a melodické tóny osmiválce dokazují, že zvukový projev spalovacích motorů má na silnicích své pevné místo a každý je dokáže přiřadit k nějakému vozu. V případě elektromobilů to není možné, neboť tyto vozy jezdí do rychlosti 25 km/h téměř bezhlučně. A v tom spočívá nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu. Pro zvukové inženýry značky Audi z toho logicky plyne, že elektromobil budoucnosti potřebuje vlastní zvuk – ale jaký?

„Elektromobily jsou v rychlostním rozsahu od 0 do 25 km/h naprosto tichými vozy,“ vysvětluje Dr. Ralf Kunkel, vedoucí oddělení akustiky společnosti AUDI AG. Při vyšších rychlostech začíná převažovat hluk vznikající odvalováním pneumatik a obtékáním karoserie vzduchem. Elektromobil pak již není o mnoho tišší než konvenční vozidlo.

Mimořádně tichá jízda je samozřejmě také úspěchem, neboť ekologické automobily nemají přinášet jen snížení emisí, ale i menší obtěžování hlukem. Avšak jízda bez typického zvukového projevu se signálním účinkem má i svá rizika. Účastníci silničního provozu vnímají sluchem své okolí v rozsahu 360°, naproti tomu zrakem jen malou výseč skutečnosti. Lidé, kteří špatně vidí nebo nejsou zcela soustředěni, mohou auto snadno přehlédnout.

Po celém světě se proto svazy zrakově postižených lidí zasazují o to, aby tiché vozy dostaly vlastní zvuk. V USA a Japonsku se již připravují příslušné předpisy nebo zákony. Zvukoví inženýři společnosti Audi si již dávno stanovili za cíl chránit chodce i v éře

elektrické mobility. „Tím, že například uměle vytvoříme zvukový projev elektromobilu,“ tvrdí Kunkel. V současnosti odborníci na akustiku intenzivně pracují na zvuku modelu Audi e-tron. Nejde přitom jen o bezpečnost, ale také o následující otázku: Jak má znít Audi budoucnosti?

„Samozřejmě se můžeme držet důvěrně známého zvuku spalovacího motoru,“ říká Christian Schüller, vedoucí oddělení pro vývoj značky/korporátní identitu. „Na druhé straně bychom však chtěli zdůraznit skutečnost, že se v případě elektricky nebo hybridně poháněných modelů Audi jedná o inovativní produkt. Chceme, aby náš náskok díky technice byl slyšitelný také v éře elektrické mobility.“

Šelest listů, cvrlikání ptáků nebo pronikavé tóny jako u sněžné rolby nejsou tedy vhodnou volbou. „Naopak velmi zajímavým zdrojem inspirace jsou pro nás zvuky kosmických lodí jako ve filmech, neboť připomínají auta a zároveň se výrazně odlišují,“ říká Kunkel. Elektromobil značky Audi nebude ovšem jen tak brzy vydávat zvuky jako letadlo s proudovým motorem nebo jako kosmická loď ze sci-fi filmu. „Ale v každém případě to bude něco nového a neobvyklého. Audi RSQ z hollywoodského filmu ‚I, Robot’ ukazuje, jak by mohlo v budoucnosti znít Audi.“

Společnost AUDI AG prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

 

PR

 

Fotogalerie

Krasavci z Paříže 2010 objektivem Pavla Malého

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu