Vyhledávání

Světová premiéra Buggyry a nového prototypu propulsoru pro pohon ultralehkých letounů na výtečnou

Světová premiéra na výtečnou

V pátek 20. listopadu proběhlo na letišti u Hradčan poblíž Mimoně mobilní testování nového prototypu propulsoru určeného pro pohon ultralehkých letounů!

Podle obou zúčastněných stran – managementu týmu Buggyra International Racing System a pracovníků Ústavu letecké techniky ČVUT, fakulty strojní – dopadla světová premiéra nad očekávání dobře! „V praxi jsme si vyzkoušeli, že díky existenci rychlostního superspeciálu Buggyra existuje zařízení, na kterém lze zkoušet nový typ propulsoru i ve vysokých rychlostech, aniž by se musel stavět drahý prototyp letounu. Jedná se o do budoucna velmi cenné zjištění,“ řekl v reakci na výsledky testování vedoucí projektu Ing. Robert Theiner, Ph.D.

Testování bylo zahájeno v pátek v osm hodin ráno, během dvaceti minut byl na kabinu Buggyry o síle 1950 koní umístěn a upevněn propulsor. Poté přišla na řadu instalace kabeláže a software. „Vzhledem k tomu, že nikdo na světě ještě doposud nic podobného nerealizoval, trvala celá instalace několik hodin. Nebylo to vůbec jednoduché. Na letišti jsme měli omezené možnosti a nebyl prostor pro chyby,“ postřehl sportovní ředitel Buggyry Jan Kalivoda. „Propulsor je dlouhý skoro tři metry, jedná se o vskutku impozantní zařízení.“

Rychlostní speciál, se kterým David Vršecký vytvořil před rokem světový rekord v jízdě závodním tahačem na pevný kilometr, byl nastaven na „měkko“. „Všechno bylo podřízeno co nejmenším otřesům. Testovalo se při rychlostech kolem 250 km/h, auto se mírně houpalo,“ popisuje David Vršecký průběh testování s tím, že na klasickém okruhu by bylo cosi podobného zcela nemyslitelné. „Těžiště díky propulsoru bylo dost posunuto nahoru. Jelo se hodně rychle a pochopitelně bez sebemenších zatáček.“

Výsledky testování budou známy během několika týdnů. „Bylo mi řečeno, že vzhledem k vyšším otřesům, než jak jsme zvyklí třeba u osobního automobilu, je nutno s výsledky měření pracovat s mimořádnou pečlivostí,“ vysvětluje Honza Kalivoda.

Smyslem existence nového propulsoru je nabídnout zájemcům o ultralehké létání pocit z letu proudovým letounem. „Jet feel“, jak se obecně těmto vlastnostem říká, znamená nejen vizáž proudového letounu, ale především rychlost, která by mohla být podle prvních měření výrazně vyšší, než maxima stávajících letounů s klasickým vrtulovým pohonem. „Tento typ pohonu ve spojení s vhodným drakem má potenciál dosáhnout rychlosti přes 300 km/h. Proto, aby takový projekt bylo možno realizovat s nezbytnou bezpečností je třeba provést mnoho výzkumné, vývojové a zejména zkušební práce. Role Buggyry je v ní nezastupitelná. Žádné jiné podobné zařízení není v ČR k dispozici.“ hodnotil spolupráci vedoucí projektu Ing. Robert Theiner, Ph.D.

Na základě úspěšného testování je velmi pravděpodobná další spolupráce Buggyry a ČVUT. „Věda k našemu sportu patří. A ČVUT je mimořádně renomovaný a perspektivní partner,“ potvrdil Jan Kalivoda, který ovšem z taktických důvodů odmítl blíže specifikovat směr, kterým se bude spolupráce ubírat. Sdílnější nebyl ani David Vršecký. „Snad jen tolik, že by se rozhodně nejednalo o výzkum pro výzkum. Předběžně jsme se dohodli na spolupráci, jejíž výsledky lze využít při praktickém závodění.“


FOTO: testování propulsoru na rychlostním speciálu Buggyra 20.11.2009

Buggyra

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu