Vyhledávání

Maďarský guláš nejlépe uvařil Vašek Fejfar! Další zlato z ME 2011!

Maďarský guláš nejlépe uvařil Vašek Fejfar! Další zlato z ME 2011!
Nyirád, Lužany. Maďarský guláš nejlépe uvařil Vašek Fejfar!

 

Po smolném Přerově se vydal tým Václava Fejfara na osmý závod do maďarského Nyirádu odčinit bodovou ztrátu na Tamáse Káraie. Jezdec věděl, že to bude těžké porazit doposud vedoucího závodníka divize Touring Autocross na jeho domácí půdě. Ale do boje se pustil s odhodláním. Ve zmíněné divizi se sešla velice slušná konkurence osmnácti jezdců ( a to ještě chyběli po haváriích v Přerově Van Kuringe a Jan Bartoš, z toho pět Maďarů.

Poprvé o sobě dal vědět již v měřených trénincích, kdy zajel nejrychlejší čas před svým sokem Káraiem. Dařilo se mu i v první jízdě, kterou suverénně vyhrál s velkým náskokem před opět dobře jedoucím Slovákem Zimmermannem a Pleskovasem. Svoji jízdu vyhrál také Kárai. Také do nedělního rána se probudil lužanský závodník hodně dobře a v dalších dvou vítězstvích ve druhé a třetí jízdě mu nezabránilo ani velké vedro a prašná trať. Ve třetí jízdě dokonce porazil i Káraie a zajel nejrychlejší jízdu v „plechovkách“. Velmi očekávané bylo finále a jen málokdo čekal, že Václav Fejfar pokoří Káraie na jeho trati, zvláště když mu měli pomoci další čtyři maďarští zástupci. Modrobíločervená fabia se startovním číslem 202 však vyrazila jako blesk a všichni, kdo sledovali závod v přímém přenosu nebo na internetu věděli, že zasloužené vítězství může zhatit jen technická závada. Nestalo se tak a Fejfar po fantastickém výkonu vyhrál jubilejní pětadvacátý závod Mistrovství Evropy ( v Nyirádu poprvé). Tím se zařadil již na páté místo historických tabulek, přičemž na čtvrtého Petra Turka ztrácí jen jedno vítězství. Psychickou vzpruhou je i fakt, že Václav Fejfar vyhrál v Maďarsku zase vše - měřený trénink, všechny rozjížďky, finále a zajel i nejrychlejší jízdu.

A jakou cenu má vítězství?

V automobilovém sportu se v různých podobách (aktivní závodník, novinář, činovník) pohybuji již řadu let, a tak se celkem objektivně dokážu vžít do role závodníka, sdílet jeho pocity při úspěchu ( „poplácávání po zádech,“ někdy se zase bere jako samozřejmost) i neúspěchu (okamžitě je zatracován, kritizován). Důležitým faktorem je skutečnost, že každý závod je jiný, každé vítězství i prohra jsou jiné. Závod v motoristické disciplíně není rozhodnut do cílové pásky, je to obrovská souhra okolností – jezdec, technika, soupeři, trať, počasí, štěstí...

Jak rychle byl „zatracen“ Václav Fejfar po předčasném startu (následně vyloučen z finálové jízdy) v Přerově, přestože on i několik jeho soupeřů zelené světlo startovacího zařízení bliknout viděli. Vrátit se to nedá. Maximálně zklamaný jezdec odpověděl po svém, tak, jak je zvyklý bojovat po většinu své třicetileté kariéry. Zatnout zuby a bojovat dál. Kdo by věřil, že vyhraje hned následující závod na Káraiově domácí trati?

On je velký rozdíl jezdit tzv.“na hyenu“ a sbírat body za čtvrtá, pátá, x-tá místa, nebo jet na hraně, bojovat v každém závodě o vítězství a potažmo o evropský titul. Pak se i chybička vloudí, nevydrží extrémně namáhaný díl, občas musí přijít i havárie. Fejfarovo vítězství v Maďarsku bylo fenomenální, ale je zároveň nutné podotknout, že to bylo za cenu nejen absolutního nasazení a soustředění jezdce, špičkové práce celého týmu, bezvadně fungujícího vozu. Fejfar se musel přizpůsobit soupeřům i v množství pneumatik (běžně koupí na jeden závod jednu novou sadu). V Nyirádu, kde je trať vyhlášeným požíračem pneumatik, aby jim stačil, musel narychlo zakoupit tři sady, což představuje devadesát tisíc korun. A kolik vyinkasoval za vítězství? Čtyři sta euro, tedy na nákup necelých dvou pneumatik. Ale vrátila se sebedůvěra a získal pocit, že zase pojel všechny soupeře.

Kdo by si myslel, že tým usne na vavřínech, hrubě se mýlí. Do Lužan se vrátili z Maďarska již v pět ráno a ještě týž den mechanici vyndali z vítězné Fabie „srdíčko“ – špičkový motor a ten putoval do Nizozemska na prohlídku k panu Calleghanovi, který měl mimochodem z vítězství obrovskou radost. „Nemůžeme ponechat nic náhodě. Pokud chceme bojovat o titul, musí být vůz stoprocentně připraven. Obě tratě – v Saint Igny i v Maggioře mají odlišný charakter, a tomu budeme muset přizpůsobit i různé nastavení podvozku,“ dodává jezdec, jehož dělí před posledními dvěmi závody od prvního místa jediný bod.

 

 

                                                                                                  Pavel Vydra
 
 
Foto z Nyirádu Michaela Havlová
 
 
 

Fotogalerie

Václav Fejfar zlatý na ME v Maďarsku 2011

foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu